Din culisele meseriei de fotograf


marcel1

Să fii fotograf de evenimente pare destul de simplu! Mergi la petreceri, te distrezi, asculți muzică, cunoști lume nouă și faci câteva poze. Însă Marcel Balint ne asigură că meseria de fotograf este cât de poate de serioasă.

 

Dragoste la prima apăsare de buton

Fotografia de nuntă nu înseamnă doar imagini. Este povestea celei mai frumoase zile din viața unui cuplu. Și pentru că după acest eveniment rămâi doar cu amintirile, este foarte important ca cel care face fotografiile să fie cel mai potrivit. „Nu știu dacă sunt cel mai potrivit, sau cel mai bun. Însă în această meserie nu există cel mai bun fotograf. Viitorii însurăței trebuie să știe dinainte ce fel de fotografii vor de la nuntă, cu ce amintiri vor să rămână. De exemplu, eu sunt genul de fotograf căruia îi place să surprindă emoții. Îmi plac mult instantaneele, și prin asta mă refer la momentele pe care le suprinzi, fără ca persoana respectivă să știe că este fotografiată. La ședințele foto le spun mirilor să încerce să își imagineze că nu sunt în preajma lor. De multe ori reușesc să le surprind emoțiile și trăirile unei nunți“, explică Marcel Balint, fotograf de evenimente. Marcel are 30 de ani, este făgărășean și este îndrăgostit de fotografie încă de când avea doar 6 ani. „Când eram mic am găsit în camera bunicii un aparat de fotografiat nemțesc, pe care, din păcate nu îl mai am. A aparținut bunicului meu, a folosit aparatul pe front, în cel De-al Doilea Război Mondial. Țin minte că îi fotografiam pe toți și le spuneam că le voi da pozele a doua zi. Strigam – ilustrata colorata, azi o faci și mâine-i gata -. Mai târziu am primit un aparat ceva mai modern, l-am studiat în detaliu și am început să înțeleg cum funcționează“. A fost dragoste la prima apăsare de buton. Câțiva ani mai târziu, în 1995, începea un curs de fotografie la Clubul Elevilor din Făgăraș și aici a început să înțeleagă mai bine tainele unei fotografii reușite. „Pe atunci se fotografia pe film, dar așa am învățat și cum se produce fenomenul, cum se developează un film, ce substanțe se folosesc. De când cu „era digitală“, am început studiul pe fotografie digitală, programe de editare. La Școala de fotografie am învățat că practica este mama învățăturii“.

 

„Plec de la o nuntă și cu 2.000 de cadre“

Clienții caută, în primul rând, imagini clare, cât mai expresive. Iar Marcel știe asta foarte bine. În plin sezon de nunți se trezește de la 7-8 dimineața și ajunge la mireasă acasă, la machiaj. „Nunta se termină duminică dimineața la ora 6, iar la ora 10 ajung la următoarea nuntă. Doar pe luni, la 4-5 dimineața ajung din nou acasă și am timp o săptămână să descarc materialul și să procesez fotografiile cu diferite programe. Mie, personal, îmi place să văd toate fotografiile, să le sortez, să le aranjez și din punct de vedere vizual și estetic, tocmai pentru ca, în final, albumul să aibă un fir narativ, să aibă o poveste“. Marcel ne asigură că meseria de fotograf nu este deloc simplă. „Pot pleca de la o nuntă și cu 2.000 de cadre. Chiar dacă în plin sezon nu am multe nunți, aproximativ 20, nu mă avânt în a lua mai multe, tocmai pentru ca fiecare eveniment pe care îl imortalizez să aibă parte de toată atenția. Un fotograf care are mai multe nunți într-un sezon, ori are o echipă mai mare, care se ocupă de procesarea imaginilor, ori nu acordă foarte multă atenție calității produsului finit“.

Marcel3

Unde trebuie să investești

Aparatul foto nu garantează poze frumoase. Felul în care gândești o fotografie, modul în care reușești să te adaptezi la situații și atenția ta la detalii fac toată diferența. Iar Marcel ne exlică foarte bine de unde poți reduce din costuri și unde sunt locurile în care trebuie să investești în echipament. „Contează mult aparatul foto în realizarea unei fotografii. Aparatul în sine este unealta de lucru, e pensula cea mai bună pe care orice pictor ar dori să o aibă în zugrăvirea unei imagini. Meseria de fotograf cere foarte multă dedicare, dar este și una scumpă. De exemplu, aparatele foto care au standarde înalte au rămas la prețuri relativ mari. Aici mă refer la cele care te ajută pe orice anotimp, în orice condiție. În general, oamenii pun foarte mult preț pe Megapixeli, însă puțini sunt cei care știu că un aparat foto bun trebuie să stea bine pe sensibilitatea la lumină, pe numărul de cadre pe secundă și mai ales pe procesor. Să fie rapid, să te ajute să te miști repede, dar și, la final, să îți dea acea poză perfectă. Ca fotograf de evenimente, cum sunt eu, trebuie să ai de toate. Adică obiective care focalizează rapid și care surprind imaginile pe care le cauți tu, aparate performante, lumini artificiale. Eu mă bazez mult pe lumina naturală, dar cum diferă locațiile de la un eveniment la altul, trebuie să fii pregătit. Așa că am la mine rucsacul plin cu aparat, blițuri externe, sau alte unelte de iluminare, carduri foto“. Marcel spune că, pentru început, îți trebuie un obiectiv fix. „Dar de când am început să lucrez în domeniul evenimentelor am mers și voi merge pe Nikon, la absolut tot ce ține de fotografie. Aparatele pe care le dețin de la această firmă se apropie de vârful de gamă, iar prețul unuia costă în jur de 9.000 de lei“.

marcel nunti1

Afacere de familie

Chiar dacă meseria de fotograf poate fi una bună pentru un tânăr care încă își caută drumul, nu întotdeauna banii aduc fericire și stabilitate. Așa că Marcel vede arta fotografie ca pe un job, sau un hobby. „Adevărul este că fotografia este un hobby, care, în timp a devenit un job și care poate tinde spre o carieră, însă asta mai rămâne de văzut. E o îmbinare a utilului cu plăcutul. Zilnic mă documentez cu privire la tehnici de fotografiere, tehnici de iluminare și posing. Și, cu toate că petrec mult timp în fața calculatorului, încerc să îmi fac timp și pentru familie. Dar, de ceva timp, am implicat-o și pe soția mea în această activitate“. Marcel nu are doar această meserie. De fapt el lucrează în cadrul unei companii multinaționale, în care se ocupă cu pregătirea materialelor pentru print, în colaborare cu trei edituri din Germania. „Sunt designer grafic și practic fac tot ceva ce ține de domeniul vizual, este o meserie care implică, la fel, imagine și culoare. Tocmai de aceea consider că a fi fotograf de evenimente, nu îți asigură o stabilitate în fiecare an, în fiecare sezon. Chiar și așa, mă văd făcând acest lucru și peste 20 de ani, dar nu doar făcând fotografii, ci și având o altă meserie. O meserie care, până la urmă, să îmi asigure o pensie. Trebuie să ne gândim și la acest lucru, nu-i așa?“. (Alina ROMAN)

 




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.