- Probabil cele mai importante lucrări de care a avut parte Făgărașul în ultimii 30 de ani au început de anul trecut. Vorbim aici despre cele mai importante proiecte, cu sume colosale venite din fonduri europene sau guvernamentale. Infrastructură nouă de mobilitate urbană, infrastructură sanitară, infrastructură școlară. De asemenea, tot de anul trecut au început și lucrările la viitoarea centură ocolitoare a municiiului Făgăraș. Un an 2023 greu, dar și plin de lucrări și investiții pentru administrația locală.
Ce rezervă anul 2024 pentru municipiul Făgăraș, ce lucrări au fost finalizate sau urmează să fie finalizate în acest an. Ce lucrări vor începe în 2024, o dată cu venirea primăverii. Ce se întâmplă cu acele proiecte care nu au fost finalizate până la finalul lui 2023, ce se întâmplă cu parcările din municipiu, vor fi lucrările la ocolitoarea Făgăraș finalizate până la finalul lui 2024? La toate aceste întrebări răspunde primarul municipiului Făgăraș, Gheorghe Sucaciu.
Alina ROMAN: Cele mai mari proiecte de mobilitate urbană au fost demarate anul trecut, în Făgăraș. Vorbim de milioane de euro ce au fost sau sunt investiți în municipiu. Totuși, toate aceste lucrări nu au fost finalizate până la finalul lui 2023. Au fost pierduți, astfel, banii europeni?
Gheorghe SUCACIU: Vorbim de trei coridoare de mobilitate, trei mari proiecte, în urma cărora noi am accesat bani europeni. Anul trecut am finalizat licitațiile și am început lucrările. Programul inițial ne spunea că până la finalul lui 2023 trebuie finalizate toate lucrările de pe acest program. Ulterior, Guvernul a aprobat prelungirea acestor contracte până în 2024, cu fazarea acestor proiecte din Programul de finanțare 2021 – 2027.
A. ROMAN: Ce înseamnă această fazare?
G. SUCACIU: Fazare înseamnă că, din programul anterior, acele proiecte, pot fi finanțate și în programul următor. A fost Programul operațional 2014 -2021, iar următorul program operațional este 2021 – 2027. Ce proiecte nu au fost finalizate în primul exercițiu financiar, pot fi finanțate în următorul exercițiu. Banii nu sunt pierduți. Și, până la finalul acestui an, vom finaliza toate proiectele. A trebuit ca noi să intrăm pe următoarea finanțare, iar Consiliul Local să aprobe ca aceste proiecte să fie prelungite încă un an de zile. Ulterior, să semnăm contractele, pentru a finanța aceste proiecte din următorul exercițiu financiar.
A. ROMAN: Multe lucrări au început anul trecut. De ce anul trecut, având în vedere că acele contracte de finanțare au fost semnate cu mult timp înainte?
G. SUCACIU: Contractele de finanțare au fost semnate în primul meu mandat. Am continuat, apoi, toată procedura, pentru a face licitațiile, iar în al doilea mandat am început lucrările. Nu au început lucrările doar anul trecut, ele au demarat și în 2018, 2020, 2021, 2022, în funcție de cum au fost finalizate licitațiile, am dat drumul la lucrări. În fiecare an am început lucrări, în funcție de cum au fost finalizate licitațiile.
A. ROMAN: Din cele trei proiecte mari, de mobilitate urbană, au fost finalizate lucrări?
G. SUCACIU: Nici unul din aceste mari contractee nu a fost finalizat până la finalul lui 2023. Tocmai de aceea am și făcut această prelungire. Dar, ca și procent de execuție, media lucrărilor este de peste 70%. Sunt anumite informații care circulă pe internet cum că ar fi fost finalizate în proporție mai mică, însă acestea sunt eronate. Se vor demonstra că aceste informații nu sunt corecte, iar acei oameni, care aruncă fake news-uri pe internet, vor doar să obțină capital pentru campania electorală.
Ce lucrări încep sau au început în această primăvară
A. ROMAN: A venit și primăvara. Și, o dată cu ea, încep și lucrările în municipiu. Care sunt acele lucrări care au demarat sau vor demara în această perioadă.
G. SUCACIU: Finalizăm parcul și piațeta din fața primăriei. De asemenea, continuăm lucrările de modernizare a pasajului și a tronsonului Bulevard – între sensul giratoriu și Casa de Cultură. Continuăm cu lucrările la Școala Generală nr. 7, am început lucrările la sala de sport de la Colegiul Național ,,Doamna Stanca’’. În funcție de constructor și de vreme, începem lucrări, unele noi, altele începute anul trecut.
A. ROMAN: Ce se întâmplă cu străzile Doamna Stanca și Libertății. Au fost decopertate încăde anul trecut și nici până acum nu au fost finalizate. Mulți făgărășeni sunt nemulțumiți. Ce le transmiteți
G. SUCACIU: Aici, constructorul a întâmpinat câteva probleme, vizavi de ingrastructura pe care trebuie să o realizeze. Ei așteaptă, în urma unei expertize, să dea proiectantului soluția, modernizarea carosabilă a celor două străzi. Și, trebuie să menționez, Apă Canal nu mai intervine pe străzile și în proiectele unde noi facem modernizare. I-am lăsat să intervină acolo unde nu am început lucrările, dar, în acest moment, nu mai intervin pe aceste străzi. Nici pe Bulevard, nici pe Libertății, nici pe Doamna Stanca. Doar dacă au intervenții urgente de avarie și respectă regulamentul, să refacă în totalitate toată partea carosabilă, toată banda, 10 metri stânga, 10 metri dreapta. Și cu acceptul constructorului. Dacă noi le dăm voie să intervină, însă nu dă acceptul constructorul, pierdem garanția. Și atunci doar cu acordul constructorului se poate interveni și doar de urgență.
Locurile de parcare din municipiu
A. ROMAN: O altă problemă, stringentă, din nefericire. Nu a apărut doar anul trecut, dar problema s-a adâncit în 2023. Este vorba despre lipsa parcărilor. Știm că în Făgăraș sunt peste 7.000 de mașini, iar locuri d eparcare… mult mai puține. Care ar fi soluția, în acest caz.
G. SUCACIU: Eu zic că această problemă se rezolvă foarte ușor. În momentul de față, lucrăm în cinci locații diferite din municipiu pentru a face noi parcări. Vom intra în Comisia de circulație pentru a găsi soluții pentru câteva străduțe cu sens unic, pentru a crea noi locuri de parcare. De exemplu, pe strada Tăbăcarii Vechi vom avea astfel de discuții și vom găsi varianta optimă. De asemenea, pe strada Liberății, în capăt, creăm o zonă unde vom avea peste 100 de parcări publice.
A. ROMAN: De asemenea, veți face diferența dintre parcările rezidențiale plătite pentru 12 ore și cele plătite pentru 24 de ore?
G. SUCACIU: Parcările rezidențiale ocupate timp de 24 de ore vor avea cod de bare. Am avut un regulament, în care se spunea că oamenii au posibilitatea între anumite ore să parcheze, iar restul orelor să poată parca oricine. O modalitate în care orașele încearcă să găsească soluția cea mai bună pentru a oferi locuri de parcare, mai ales în zonele unde există spații comerciale. Cetățenii au reclamat, însă, diferite probleme, așa că am dat posibilitatea ca cei care își doresc parcarea 24 de ore din 24 să beneficieze de acest lucru. Plătesc puțin mai mult față de cei care au optat pentru închirierea unui loc de parcare mai puține ore. Iar acele parcări vor fi identificate cu ajutorul unui altfel de marcaj, dar și cu un cod de bare. Iar Poliția Locală va putea, astfel, să verifice dacă se respectă acest lucru.
A ROMAN: Vorbim, bineînțeles, de mobilitate urbană. Și, întrucât locurile de parcare nu vor ajunge niciodată la nevoile cetățenilor, căutăm alternative. Una din aceste alternative, care a și fost prinsă în proiectul de mobilitate urbană, este transportul cu autobuzul. Știm că administrația locală a achiziționat autobuze electrice. Când le vom vedea pe traseu.
G. SUCACIU: Ca noi să putem realiza o mobilitate în Făgăraș, am construit peste 30 km de piste de biciclete, am cumpărat 120 de biciclete, cu posibilitate de închiriere din diferite locații, cu stații de parcare și închiirere. Am achiziționat 10 autobuze electrice. Iar mobilitatea în Făgăraș va fi facilă din acest motiv. Cetățenii își pot lăsa autoturismul acasă și se pot deplasa ori cu transportul public, ori cu bicicleta. Iar problema cu parcările se va diminua, mașina va fi indispensabilă doar atunci când oamenii au lucruri urgente de rezolvat. Autobuzele electrice sunt primite, așteptăm să fie instalate stațiile de încărcare electrică, unde se construiește autogara, la capătul străzii Libertății. Iar apoi vom da drumul și la transportul în comun. De asemenea, așteptăm și o derogare de la Ministerul Dezvoltării pentru a putea angaja șoferi. În momentul de față, Ordonanța ne împiedică să angajăm, așa că noi așteptăm derogare pentru a da drumul la concurs pentru șoferi. Traseele vor fi pe tot orașul, punctele cardinale și pe coridoarele de mobilitate pe care le avem pe aceste proiecte.
Lucrări la viitoarea ocolitoare a municipiului
A. ROMAN: Aș dori să discutăm un subiect care aeste pe buzele tuturor făgărășenilor, fără îndoială. Ooclitoarea. Lucrările au început de anul trecut. Sunteți sigur că va fi finalizată în acest an? Bani suficienți sunt?
G. SUCACIU: Fac și informări săptămânale vizavi de stadiul lucrărilor la viitoarea ocolitoare a municipiului. După cum vedeți, conform grafiului, până la finalului anului ocolitoarea va fi finaliztă. Avem și bani, trebuie să înțeleagă și acei consilieri care pun această problemă, a banilor, că în bugetul local nu vin banii efectiv, ci în funcție de cum ai înaintat cu proiectul, banii vin pentru a fectua lucrările efectuate. Dar, da, lucrările la ocolitoare vor fi finalizate până la finalul acestui an. Firma care se ocupă de acest proiect, Strabag, este o firmă serioasă.
A. ROMAN: Spuneați mai devreme de începerea lucrărilor la sala de sport de la Colegiul Național ,,Doamna Stanca”. Și, de asemenea, de lucrări la Școala Generală nr. 7.
G. SUCACIU: Banii la sala de sport de la Colegiul Național ,,Doamna Stanca” sunt din PNRR. La sala de sport, termenul de execuție este până în primăvara anul viitor. Acum, depinde de constructor, poate finaliza lucrările și înaintea lunii dceembrie, de exemplu, anul acesta. La Generală nr. 7 s-a făcut o prelungire a proiectului. Să nu uităm că anii trecuți a crescut foarte mult prețul materialelor de construcții. Toate proiectele au fost afectate în acest fel. Chiar și așa, cred că până la începutul anului școlar viitor lucrările vor fi finalizate. Iar elevii se vor putea muta în noua școală, cu o sală de sport nouă.
Ce se întâmplă cu lucrările neconforme
A. ROMAN: Sunt multe lucrări începute în oraș, cu stadii diferite de execuție. Este imposibil să nu întâlnim și neconformități. Ce se întâmplă ccu acele lucrări care nu respectă proiectul.
G. SUCACIU: Ca la orice lucrare mare sunt și lucrări provizorii, pentru a da posibilitatea cetățenilor să circule. Tot ce este neconform, la finalul proiectului ele vor fi finalizate și recepționate. Bine, asta dacă e și calitate a lucrărilor. Dacă vorbim de trotuare și guri de canal, acolo constructorii au lucrat tot ceea ce a însemnat lucrări mari, iar finisajele și necoformitățile le vor face ulterior. E normal ca unele zone să fie afectate, dar ei vor veni și le vor rezolva. Au făcut progres, ca metri pătrați. La toate aceste lucrări de infrastuctură, după trecerea perioadei rece, apar probleme de la îngheț – dezgheț. Iar ei vin primăvara și fac ceea ce de refăcut. Recepția finală se face doar la finalul proiectului și doar dacă lucrările sunt conforme. Iar nefoncormitățile pe care le avem pe listă sunt refăcute. Mai avem și perioada de garanție, de câțiva ani. Iar în acea perioadă, dacă apar probleme, constructorii sunt obligați să refacă tot ceea ce este stricat.
A. ROMAN: Tot anul trecut au început și lucrările la Parcul Regina Maria. Făgărășenii își doresc un loc de relaxare, un loc unde pot socializa. În ce stadiu sunt aici lucrările? Dar la Casa de Cultură?
G. SUCACIU: Parcul Regina Maria este realizat în proporție de 70%. După 25 martie, vor reîncepe și aici lucrările. În momentul de față, solul este prea moale și nu se poate lucra așa cum ar trebui. Și la Casa de Cultură este vorba despre același constructor, cred că și în momentul de față se lucrează acolo. Avem o probemă față de tot ceea ce înseamnă izolație fonică și avizul ISU. Trebuie să se realizeze expertize diferite și vor trebui găsite materiale pentru ambele expertize.
A. ROMAN: Tot în parcul Regina Maria se cosntruiește un bazin de înot semiolimpic.
G. SUCACIU: La bazinul de înot vorbim de o cofinanțare de la Compania Națională de Investiții. Noi am promovat proiectul companiei, iar compania s-a ocupat de tot ceea ce înseamnă finanțare, execuție. Constructorul a semnalat faptul că nu și-a mai primit banii, nu numai la bazinul de înot din municipiu, mai are și alte bazine de înot în România și că va intra în faliment. Am vorbit cu directorul CNI, care mi-a spus că firma a intrat în faliment, așa că a fost reluată licitația, pentru execuția lucrărilor de unde a rămas celălalt costrutor. Cred că în această primăvară se va desemna constructorul și vor reîncepe lucrările în toată țara, inclusiv la noi.
A. ROMAN: Sunt proiecte aflate în derulare și la Spitalul Municipal ,,Dr. Aurel Tulbure”.
G. SUCACIU: Și aici avem investiții. Vorbim de construirea, de transformarea fostei clădiri a Pediatiei în Ambulatoriu. Avem toată aparatura necesară, mai trebuie finalizată clădirea. Mai avem un proiect, care este în licitație. Vorbim de aparatură medicală de aproximativ 6 milioane de euro. Iar, prin Ministerul Sănătății am primit un mamograf de ultimă generație, am primit un aparat de radiologie de ultimă generație. Și vom primi un computer tomograf, care va fi doar al spitalului. În fiecare an început lucrări, în funcție de cum am primit finanțare. Dacă vă uitați în urmă, în oraș am lucrat încă din 2016 și vom lucra și în acest an. Campania electorală nu se face doar în ultimul an, ci se face de la începutul mandatului. Muncim pentru cetățeni și implementăm proiecte, iar asta înseamnă campanie electorală. Le spun cetățenilor că încă din prima zi noi încontinuu facem lucrări de infrastructură publică, mobilitate, educație, sănătate.
A. ROMAN: La final, ce le spuneți făgărășenilor, vizavi de toate aceste proiecte. Cum va fi acest an, în infrastructura municipiului.
G. SUCACIU: Făgărșul se transformă, pentru că noi, tot ceea ce construim, este de reconstrucție a orașului. Toate acestea aduc beneficii și pentru cetățeni. O infrastuctură de mobilitate plăcută pentru toate categoriile de persoane, fie că vorbim de transportul cu bicicleta, fie cu autobuzul, fie pe jos. Avem locuri de socializare, avem locuri de promenadă. Oamenii au posibilitatea să participe la evenimente culturale, mai mari sau mici. Vor avea un parc, așa cum va fi zona Regina Maria, cu foarte multe facilități. Vom construim încă un parc în spatele bazinului de înot. Am început investiția pentru o nouă bază sportivă. Acolo vom avea un complex sportiv. Cred că va fi un oraș unde se va putea trăi plăcut. Un oraș care va avea infrastructură școlară, infrastructură sanitară, mobilitate așa cum ne dorim fiecare. Asta este ținta noastră. Să nu uităm, am investit și în Cetatea din Făgăraș. Și nu am finalizat nici aici investițiile. Mai avem un proiect de peste 4 milioane și jumătate de euro. Lucrărm în acest moment la documentații. Plus de asta, tot în acest an vom începe construcția a 4 blocuri în cartierul Combinat.
Pe făgărășeni îi rog să aibă răbdare. Sunt lucrări mari de infrastructură, este nevoie de timp pentru acestea. Dar, la final, va merita!
A. ROMAN: Vă mulțumesc!
Despre câteva proiecte, în cifre:
Proiectele din cadrul Planului de Mobilitate sunt ,,Modernizarea coridorului de mobilitate urbană integrată în zona centrală a municipiului Făgăraş“ Cod SMIS: 119359, ,,Modernizarea și pietonizarea zonei centrale Făgăraş“ Cod SMIS: 119360 și ,,Modernizarea coridorului de mobilitate urbană integrată în zona industrială a municipiului Făgăraş“ Cod SMIS: 119358 – aproximativ 30 de milioane de euro, fonduri nerambursabile.
„Varianta de ocolire municipiul Făgăraș”. Centura Făgăraș are o lungime de 6 kilometri, ocolește orașul prin zona de nord, iar profilul este de drum cu o singură bandă/sens. – aproximativ 60 milioane lei.
Proiectul „Integrare socială prin dezvoltarea activităților cultural-educative și recreative în Municipiul Făgăraș”, – COD SMIS: 125406, compus din două loturi: reabilitarea Casei de Cultură a municipiului Făgăraș și modernizarea parcului „Regina Maria”. Contractul este finanțat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, prin programul Operațional Regional (POR) 2014 – 2020 și are valoarea totală de 9.829.951,27 lei.
,,Modernizare şi extindere Şcoala Gimnazială nr. 7, Municipiul Făgăraş”. Valoarea totală a proiectului este de 21.174.097,23 lei, din care 17.351.051,23 lei sunt cheltuieli eligibile nerambursabile din FEDR (85%), 2.653.690,31 lei sunt cheltuieli eligibile nerambursabile din bugetul naţional (13%) și 1.169.357,94 lei reprezintă contribuția proprie a Municipiului Făgăraș.
,,Construire baza sportiva TIP 1, str. Soseaua Combinatului, Nr. 1A, municipiul Fagaras, judetul Brasov”. Baza sportivă va avea: teren de fotbal cu dimensiuni omologate UEFA și FRF (105m x 68m), cu nocturnă și tribune pentru 500 de spectatori; teren mic pentru minifotbal, handbal, baschet și tenis; clădire vestiare și administrativă; parcare. Costul contractului este de 7.828.766,78 lei.
„Construire locuințe sociale pentru tinerii din grupuri vulnerabile” – 64 de locuințe pentru tinerii din grupurile vulnerabile. Locuințele ce urmează să fie construite în Municipiul Făgăraș în cartierul Combinat pe strada Plopului vor fi amplasate în 4 imobile identice cu regim de înălțime parter + 3 etaje și vor fi de 2 tipuri: 8 garsoniere și 56 de apartamente cu 2 camere. Terenul pe care urmează a fi amplasate clădirile este liber de construcții și este în proprietatea publică a Primăriei Municipiului Făgăraș. Valoarea proiectului este de 20,9 milioane de lei.
Reabilitarea și modernizarea corpului C1 (sala de sport) din incinta Colegiului Național „Doamna Stanca”, parte din proiectul „Reabilitare, modernizarea și dotarea Colegiului Național „Doamna Stanca”, (corp C1, C2), inclusiv creșterea eficienței energetice și gestionarea inteligentă a energiei” – Proiectul este finanțat din fonduri europene în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență a României Componenta 5 – Valul Renovării și are valoarea totală de 6.106.158,43 lei cu TVA.
,,Restaurarea și valorificarea durabilă a patrimoniului cultural al Municipiului Făgăraș – Cetatea Făgărașului”, POR 2014 – 2020. Lucrările de restaurare a întregului edificiu au costat mai bine de 6,5 milioane de euro și au durat mai bine de 3 ani.
,,Dotarea Spitalului Municipal ,,Dr. Aurel Tulbure” din Făgăraș cu echipamente destinate reducerii riscului de infecții nosocomiale”. Proiectul finanțat de Ministerul Sănătății prin Planul Național de Redresare și Reziliență are o valoare totală de 30,6 milioane de lei. 100% din valoarea proiectului este finanțată din fonduri nerambursabile, contribuția financiară proprie a municipiului Făgăraș fiind zero în acest caz.
„Reabilitarea, modernizarea și dotarea ambulatoriului din cadrul Spitalului Municipal „Dr. Aurel Tulbure” Făgăraș”, cod SMIS 126351. Este un proiect implementat de Primăria Municipiului Făgăraș, contractul de finanțare fiind semnat cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și Agenția pentru Dezvoltarea Regională Centru. Valoarea totală a cererii de finanțare contractate este de 11,339,458.00 lei din care 10,465,752.78 lei reprezintă valoarea finanțării nerambursabile.
“Reabilitarea, modernizarea şi dotarea ambulatoriului din cadrul Spitalului Municipal «Dr. Aurel Tulbure» Făgăraş”, Cod SMIS: 126351. Valoarea totală a proiectului este de 11.339.458,00 lei, din care 7.475.537,71 lei sunt cheltuieli eligibile nerambursabile din FEDR (70%), 2.990.215,07 lei sunt cheltuieli eligibile nerambursabile din bugetul național (28%) și 873.705,22 lei reprezintă contribuția proprie a Municipiului Făgăraș.
(Alina ROMAN)