Stratul de uzură de pe noul pod de peste Olt de la Hălmeag a fost turnat. Sub el se află 14 tone de fier. Aceasta este este una dintre etapele finale ale lucrării. Primarul comunei Şercaia, Cristinel Paltin, spune că de acum şi până la recepţia podului nu ar mai fi vorba decât de câteva săptămâni.
,,Constructorii mai au de lucru acum la protecţia de la culeele de pe malul apei. În aval aceasta a fost terminată, iar acum se lucrează în amonte. Ne apropiem de momentul în care vom recepţiona lucrarea”, a explicat, fericit, edilul.
Traversarea Oltului a devenit riscantă după ce inundaţiile din ultimele primăveri au afectat structura podului vechi. Astfel, fără această investiţie, locuitorii Hălmeagului ar fi rămas izolaţi de restul comunei.
Eroul unui secol: vechiul pod de lemn
Vreme de un secol legătura dintre satele Şercaia şi Hălmeag s-a făcut pe un pod de lemn construit peste Olt, după ce cel de dinaintea lui a fost distrus de bombardamente. Înaintea actualului pod de lemn, care a rezistat eroic aproape 100 de ani, a mai fost un pod construit din beton, care era funcțional la începutul secolului al XX-lea, dar care a fost distrus de bombardamente în cel de-Al Doilea Război Mondial.
Autoritățile de la vremea respectivă au căutat o soluție rapidă și au construit repede un pod din lemn, care se dorea atunci a fi doar provizoriu. A rămas însă în folosinţă până în prezent.
Probabil că, dacă apele Oltului nu ar fi pus în pericol structura de rezistenţă a lui şi dacă inundaţiile ultimelor primăveri nu ar fi adunat tone de gunoaie la picioarele sale, pe acest pod de lemn încă s-ar mai fi circulat.
Unul se ridică, altul se demolează
Noul pod a cărei construcţie se apropie de final este din beton, este ridicat în aval de primul, iar de toată procedura realizării lui, de la documentaţie şi până la darea în funcţiune, se ocupă Consiliul Judeţean Braşov.
Pentru acest pod, CJ a obţinut fonduri prin PNDL 2 în sumă de 6.344.848 lei, iar contribuția proprie a CJ Brașov este de 1.034.710 lei.
Noul pod are 97 de metri lungime şi 6 metri lăţime. Partea carosabilă este de 5 metri, iar pe margine va avea trotuare pentru pietoni şi biciclişti. Pe laterale vor fi montate parapete.
Firma care a construit podul cel nou este din Oneşti, județul Bacău.
După darea în circulație a noului pod, cel vechi va fi desființat. ,,Podul care a rezistat atât de mult timp va fi demolat de către aceeași firmă care îl construiește pe cel nou. Dacă ar fi menținut, riscăm să adune sub el, din nou, sălcii, resturi, peturi, orice aduce apa atunci când are un debit mai mare și să se colmateze zona, adică exact ceea ce se întâmpla până acum”, a explicat primarul Paltin.
(Cristina Cornilă)