Pentru că avem multe de spus!

.

Au ieșit scântei astăzi la Primărie. Taxa pe gunoi a fost motivul!


49688684_452578348609598_3601691692467486720_nSocietatea Salco Serv, operatorul Făgărașului în domeniul salubrității, își modifică Regulamentul, ocazie cu care majorează prețurile pentru colectarea gunoiului, deschide 12 puncte de colectare selectivă pe raza orașului și bonusează pupulația pentru deșeurile colectate selectiv.

Înainte ca noul Regulament să intre spre aprobare în plenul Consiliului Local Făgăraș (Consiliul Local este și acționar unic al societății), le sediul Primăriei s-a organizat în această seară, începând cu ora 18.00, o dezbatere publică pe tema modificărilor, la care au luat parte cetățeni ai urbei.

A fost a doua dezbatere publică, după ce la prima, programată în 5 decembrie 2018, s-au prezentat doar doi făgărășeni.

Seara aceasta a fost una explozivă, atât pentru că numărul participanților a fost unul neașteptat de mare, cât mai ales pentru rezistența cu care aceștia s-au împotrivit măsurilor din Regulament.

Cum se justifică prețul de 13,61 lei?

Prima și cea mai criticată modificare este legată de preț: 13,61 lei/lună/persoană fizică, respectiv 160 lei/mc/persoană juridică. Oamenii i-au sărit în cap, în primul rând primarului și mai apoi directorului Salco Serv, pentru această creștere radicală de preț.49739335_2108893785798141_3461026449757044736_n

,,Acest preț face ca societatea Primăriei să poată exista din punct de vedere financiar și să mai poată presta acest serviciu. Nu ascund faptul că există foarte multe firme private de salubritate care și-ar dori ca această societate să nu funcționeze. Aceste firme sunt interesate să vină să opereze ele pe zonă. Activitatea poate fi foarte profitabilă când e vorba de o firmă privată care știe să își ascundă foarte ușor anumite obligații, ceea ce o firmă de stat nu poate face, căci este foarte controlată, primește amenzi mult mai ușor decât firmele private etc. Noi trebuie să ne îndeplinim niște indicatori: la finele lui 2019 trebuie să avem 40% din gunoi colectat selectiv, cu documente și facturi, iar la finele lui 2020 acest procent trebuie să ajungă la 50%. Gunoiul menajer îl ducem la singura groapă conformă din județ, la Săcele, iar cel selectat trebuie dat unui operator. Ca să acoperim toate aceste costuri (ridicare, transport, depozitare), am făcut niște calcule și așa a ieșit suma de 13,61 lei – costul minim pe persoană fizică. Cu banii aceștia să nu vă gândiți că Salco Serv are și posibilități de dezvoltare… trebuie să mai investim și noi ca Primărie în această firmă…”, a răspuns edilul Gheorghe Sucaciu la întrebarea făgărășenilor referitoare la noul preț.

Directorul Salco Serv, Dragoș Bârsă, a completat că majorarea prețului are o bază legală determinată de creșterea salariului minim, de creșterea taxelor, de creșterea inflației, care pentru Salco înseamnă cheltuieli mai mari ca în trecut.

Cum pot făgărășenii să primească și ei bani

49825981_2017106711920200_6894850522281410560_nAutoritățile au explicat că, dacă oamenii vor colecta selectiv gunoiul, vor fi bunusați. O bonusare, e drept, modică!

Deșeurile pot fi predate la unul din cele 12 puncte de precolectare cu cântărire de pe raza UAT-ului, care vor fi înființate în curând. În cazul acesta oamenii vor beneficia de o plată, după cum urmează:

– pentru deșeuri de tip PET si doze – 1 leu/sac cu greutatea minimă de 1,5 kg

– pentru  deșeuri de tip carton & hârtie – 2 lei/sac cu greutatea minimă de 4 kg

– pentru deșeuri de tip sticlă – 3 lei/ sac cu greutatea minimă de 10 kg

Inițiatorii Regulamentului serviciului de salubritate sunt de părere că localnicii își pot recupera astfel o parte din taxa lunară de 13,61 lei.

,,Sunt primar, m-am expus, nu am găsit alt preț mai mic!”

 

Edilul Sucaciu și-a dat seama că majorarea prețului la salubritate îl poate costa scump. Adică următorul mandat!

,,Nu am găsit altă modalitate de a avea un preț mai mic. Cu un preț subdimensionat, peste 2-3 ani societatea nu ar mai putea funcționa. Sunt primar și sunt conștient că m-am expus acum, iar peste peste puțin timp vin să vă cer voturile… Dar mai bine mă expun și vă spun suma corectă de acum, decât să ajungem mai încolo să nu mai putem gestiona acest serviciu”, le-a mărturisit primarul celor prezenți.

 

Declarația pe propria răspundere, la un pas să fie înlocuită cu acte justificative

 

49949750_389859001767605_5590106588095447040_nLa nivelul municipiului sunt numeroase cazurile în care din câte un apartament este plecată cel puțin o persoană în străinătate sau la studii sau în altă parte. Până acum era suficientă declarația pe propria răspundere referitoare la numărul celor care locuiesc la respectiva adresă, însă inițiatorii noului Regulament au găsit de cuviință că e mai bine să se ceară de acum încolo documente justificative pentru cei plecați.

,,Nu înțelegem de ce e necesar un document justificativ… Sunt cazuri în care persoana chiar e plecată, dar nu poate face dovada în acest sens. De exemplu, băiatul meu e la facultate în alt oraș, dar proprietarul apartamentului la care stă cu chirie nu vrea să îi facă viză de flotant. Eu cum pot dovedi, dacă nu mă mai lăsați cu declarația pe propria răspundere?”, a întrebat un localnic.

,,Domnule primar, are Salco Serv serviciu de traducere pentru actele justificative pe care le va primi din toate țările în care sunt plecați la muncă făgărășenii?”, a întrebat o doamnă.

,,În familia mea sunt oameni plecați la sat. Ei nu au vize de flotant și nici contracte de muncă în satele respective. Prin ce acte pot dovedi că ei nu mai locuiesc în Făgăraș?”, a întrebat un alt făgărășean.

După acest val de întrebări și nemulțumiri s-a convenit să fie scoase documentele justificative din Regulament și să se revină la vechiul sistem care prevedea doar declarația pe propria răspundere. Însă, dacă declarația se dovedește a fi în fals, cel vinovat va plăti din urmă cât datora și va fi și amendat.

Sugestiile participanților la dezbatere vor ajunge în Consiliul Local

Făgărășenii care au mers la dezbaterea publică de la sediul Primăriei au fost în principal de vârsta a III-a. Aceștia au dovedit, încă o dată, că sunt locuitorii cărora le pasă cel mai mult de ce se întâmplă în urbea lor. Mulți dintre ei au venit cu însemnări de acasă și s-a putut observa că au fost bine documentați și au citit Regulamentul articol cu articol. Ei au arătat articolele care se contrazic sau cele care ar trebui scoase.

Primarul le-a explicat că va înainta toate sugestiile lor în plenul Consiliului Local atunci când acest Regulament urmează să fie supus votului.




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.