Făgărașul are o impresionantă rețea urbană de piste de biciclete. Primar: ,,Vor fi 33 de kilometri de piste, după ce le finalizăm și pe ultimele”


De o vreme încoace a devenit foarte atractiv să ai o bicicletă în Făgăraș. Un mijloc de transport care pe vremuri se identifica mai bine în rural, bicicleta a devenit astăzi un simbol al oamenilor cu o gândire în direcția orașelor verzi, a obiectivelor smart și a mișcării în aer liber.

E drept că nici bicicletele nu mai sunt ce-au fost! Acum sunt biciclete de carbon, au suspensii, au suporturi pentru tot felul de gadget-uri, au apărut și bicicletele asistate electric, iar ca prețuri și ca dotări nu mai seamănă deloc cu vechile biciclete rusești pe care le aveau oamenii acum 30 de ani.

Făgărașul tocmai a devenit raiul pasionaților de ciclism. Pe multe străzi din orășelul din mijlocul României au apărut piste de culoare verde destinate sportivilor și amatorilor. Unele au o lungime considerabilă, ca de exemplu pista ce duce din Făgăraș până aproape de comuna Hurez sau cea care merge până în cartierul Combinat.

,,Mai avem de făcut piste pe Bulevardul Unirii, acolo am stat cu infrastructura până când am scos traficul din oraș odată cu darea în folosință a variantei de ocolire. Așa că acum putem face pe Bulevard linie separată pentru autobuzele electrice și pistă pentru bicicliști. Cu tot cu aceasta, Făgărașul va avea 33 de kilometri de piste”, a declarat primarul Gheorghe Sucaciu.

Lungimea totală a pistelor destinate bicicliștilor este una impresionată, dacă ne gândim că de pildă cel mai lung drum al Făgărașului pentru traficul auto, DN 1, care străbate orașul dinspre Brașov spre Sibiu, nu are mai mult de 6 km. Inclusiv centura Făgărașului de pe malul Oltului, recent inaugurată, nu se poate lăuda cu o lungime mai mare de 5,9 km.

Ultima stradă prevăzută cu pistă verde este Doamna Stanca, recent reabilitată, pe care se află colegiul cu același nume. Elevii pot opta din noul an școlar care începe în toamnă să meargă cu bicicleta la școală, asemenea copiilor din țări recunoscute pentru acest tip de transport urban ca de exemplu Olanda.

 

Gheorghe Sucaciu

 

Orașul, împânzit și cu rastele pentru biciclete

Primul rastel de biciclete a apărut în Făgăraș în decembrie 2020. Spațiul pe care a fost amplasat primul rastel, dintr-o serie de 5, se află lângă o trecere de pietoni din imediata apropiere a parcului de joacă pentru copii. Astfel, a fost desființat un loc de parcare destinat autoturismelor, care punea în pericol pietonii din cauza vizibilității reduse.

Rastelele, 5 la număr, au fost realizat atunci la propunerea unui cetățean, care a susținut acest proiect în cadrul programului de Bugetare participativă.

Rastelele acelea au fost realizate în culori vii pentru un impact vizual puternic, au forma unui autoturism și au cadru metalic. Practic, pe locul unei mașini pot fi parcate 10 biciclete în același timp.

Între timp, alte rastele de dimensiuni mai mari și de culoare neagră au fost amplasate peste tot locul, începând din chiar centrul orașului (piața Republicii din fața Primăriei) și până la ieșirea din municipiu (de exemplu în apropierea societății Arplama).

Rastelele negre sunt pentru biciclete de închiriat, iar Făgărașul va avea câteva sute de astfel de mijloace de deplasare în flota publică. Astfel că pistele verzi vor fi folosite nu numai de localnicii cu biciclete proprii, cât și de către turiștii care vor să viziteze orașul din centrul României pe șaua bicicletei.

Făgărășenii, câte mașini, atâtea biciclete!

În ce privește propriile biciclete ale localnicilor, în planul de mobilitate urbană al municipiului, un vast document de aproape 200 de pagini, se arată că făgărășenii au cam tot atâtea biciclete câte mașini dețin în curte. În gospodăriile participante la ancheta de mobilitate au fost declarate un număr aproximativ egal de biciclete (469) și autoturisme (462).

Dintre făgărășenii intervievați, 36% aveau la dispoziție o singură bicicletă, 23% aveau 2 biciclete în gospodărie și 14% aveau chiar 3 sau mai multe.

Noile piste realizate prin oraș pentru bicicliști, alături de alte investiții precum introducerea autobuzelor electrice sau aliniamentele de arbori și arbuști, vor conduce la reducerea cantității de dioxid de carbon de pe raza orașului. Se estimează că până în 2028, procentul reducerii de CO2 din Făgăraș va fi de 3,6%.

Tot în 2028 se extimează că numărul de de persoane care utilizează traseele pentru biciclete crește cu 16,7%.

(CRISTINA CORNILĂ)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




One thought on “Făgărașul are o impresionantă rețea urbană de piste de biciclete. Primar: ,,Vor fi 33 de kilometri de piste, după ce le finalizăm și pe ultimele”

  1. Cristina Motoc

    In perioada 1965-1989 parintii mei, alaturi de altti foarte multi fagaraseni, mergeau la serviciu la Combinat sau Upruc { si nu numai la serviciu} doar cu bicicletele. La un moment dat, in acei ani, Fagarasul era considerat ” Campion” la circulatul cu bicicleta. Cu siguranta si atunci erau cel putin 2 biciclete intr-o familie. Pistele sunt binevenite. Confera o siguranta mare in trafic.
    Exista deci traditie in acest sens in orasul nostru!

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.