Pentru că avem multe de spus!

.

Festival de amploare, în luna iulie, la Sâmbăta de Sus


Anul acesta în iulie se dă startul primei ediţii a festivalului SÂMBĂTAX3, un festival ce se vrea a fi în primul rând al Sâmbetei, dar şi al Ţării Făgăraşului şi mai apoi al Transilvaniei. Asta, pentru că partea de competiţii sportive din cadrul festivalului excede, cu câteva zeci de kilometri, perimetrul gândit pentru eveniment. Este un festival sportiv, muzical şi culinar în acelaşi timp. În cifre, el înseamnă un buget de până în 250.000 de euro şi o suprafaţă de desfăşurare de 25,5 hectare. Mai multe societăţi şi ONG-uri, coordonate de sâmbeteanul Lucian Săvoiu, sunt responsabile cu organizarea lui. De asemenea, Primăria Sâmbăta este un partener strategic al festivalului.

Pe locul unde nimfele dansau hore noaptea

Gradina Ielelor

Gradina Ielelor

Locul organizării pare desprins din mitologia românească – Grădina Ielelor, o câmpie aflată pe partea dreaptă a drumului dintre sat şi zona turistică Sâmbăta, înainte de a se ajunge în livadă, brăzdată de 2 canale și 3 lacuri artificiale și împrejmuită cu sute de sălcii. Denumirea ei a fost înregistrată la OSIM. Folclorul românesc zice că ielele ar fi nişte fecioare, nişte nimfe care apar noaptea la lumina lunii şi dansează hore în poieni.

De văzut nu le-a mai văzut nimeni în zilele noastre, dar misterul lor este reînviat cu ocazia festivalului.

,,Locul de desfăşurare este Grădina Ielelor. Avem în proprietate o suprafaţă de 5,5 ha pe care se vor desfăşura cele mai multe dintre evenimente şi ne-am dori să ne mai pună şi Primăria la dispoziţie încă 20 ha, din păşunatul comunal”, a declarat organizatorul Lucian Săvoiu.

 

Contract semnat cu Cargo

festival sambata 2Lucian Săvoiu spune că evenimentul este unul de mare amploare: ,,Bugetul festivalului se ridică undeva la 250.000 de euro, dintre care 50.000 de euro numai pentru trupe. Deja am semnat contractele cu Cargo și Zebra. Mai avem DJ de la festivalul Untold, formații cover, avem oameni pe digital media (Facebook și Instagram), director tehnic pentru cursele sportive, bloggeri, influenceri, director de festival, voluntari etc. Acest festival va cuprinde concursuri de alergare pe distanțe de 10 și 20 km, la care ne este parteneră Federația Română de Atletism, concursuri de mountain bike pe distanțe de 20 și 40 km, concursuri de airsoft. Vom avea o zonă de mâncare coordonată tot de un sâmbetean, Sandu Ganea. Vom avea zonă de baruri coordonată de Lucian Turcu. Vom avea zonă de corturi, umbrare, hamace, pufi… Vom avea activități pentru copii, de la ateliere de creație la jocuri specifice copiilor cu autism. Vom avea foto-corner, vom avea o zonă pentru graffiti…”.

Festivalul se va desfășura în weekend-ul 26 – 28 iulie. Va fi prevăzut cu o zonă de campare gratuită în care intră până la 1.500 de corturi, cu toalete ecologice montate în containere, cu dușuri cu apă caldă, curent etc.

Decontarea cheltuielilor se va face cu un card de festival, iar sâmbetenii vor plăti biletul la jumătate de preț.

Pășunatul, bată-l vina!

Deși au fost angrenate multe forțe și eforturi în acest festival, el a fost în pericol. Cuiul lui Pepelea sunt cele 20 de ha din pășunatul comunal al Sâmbetei, pe care unii consilieri nu doresc să le pună la dispoziția organizatorilor.

Vasile Andreaş - primar Sâmbăta de Sus

Vasile Andreaş – primar Sâmbăta de Sus

,,Am arătat că deja avem în proprietate 5,5 ha de teren în Grădina Ielelor. Celelalte 20 de ha, ale Primăriei, sunt lipite de acestea. Acestea din urmă urmau a deservi ca loc de desfăşurare pentru competiţia de airsoft. Dar au apărut probleme cu unii consilieri locali care nu sunt de acord cu concesionarea unei părţi din păşunat. Eu am explicat că nu ne interesează activităţi cu scop agricol acolo, iar terenul îl folosim maxim o lună pe an. El nu va face obiectul înscrierii la APIA şi, deşi nu vom lua nicio subvenţie pe el, vom plăti anual Primăriei o redevenţă de 10.000 de lei. De asemenea, în restul anului, exceptând aşadar luna festivalului, am fi pus cele 20 de hectare la dispoziţia fermierilor pentru activităţi de păşunat cu titlu gratuit. Festivalul se va ține chiar dacă nu putem folosi acest teren”, a declarat organizatorul.

61 ha de pășunat și cel mult 80 de vaci

Primarul comunei, Vasile Andreaș, promite că va acorda tot sprijinul în organizarea evenimentului.

,,Gândiți-vă că la nivelul comunei avem 61 ha pentru pășunat și doar vreo 70-80 de vaci. Concesionarea celor 20 de hectare, folosibile doar o lună anual, nu ar fi împiedicat activitățile de pășunat. Unii consilieri locali se opun fără motiv. Avem un buget mic oricum, orice activitate care ne aduce profit era bună. Așa am pățit și cu cei de la Aventura Park. Au venit prima dată la Sâmbăta să facă aici parcul de joacă și tirolienele, dar bineînțeles că s-au opus anumiți consilieri. Așa că echipa de negociere a plecat la Drăguș. Acum există și funcționează acolo parcul. Am găsit o altă soluție pentru cele 20 de hectare: dacă nu sunt de acord cu concesionarea pe o perioadă mai lungă (n.r. consilierii), să închiriem această suprafață organizatorilor doar în luna în care are loc festivalul. Dacă nu facem nici așa, tot mai este o soluție: mai sunt sâmbeteni care au teren în proprietate în zona aceea și se pot lua terenuri de la ei”, a declarat primarul Andreaș, fără să indice numele consilierilor care nu sunt de acord cu concesionarea pășunatului.

 

Festival eco friendly, family friendly și pet friendly

Dacă vă-ntrebați ce sunt toate cele de mai sus, cu denumire englezească, dar pe un tărâm cu iele românești, să știți că sunt ușor de descifrat.

Potrivit organizatorilor, festivalul este eco friendly pentru că în amenajarea celor 55.000 mp s-a evitat la maxim betonul, este family friendly pentru că activitățile implică atat copii cât și adulți și este pet friendly pentru că se implică și asociații cu câini dresați folosiți în tratamentul copiilor cu autism.

În continuarea festivalui SÂMBĂTAX3 se va organiza o tabară de copii, cu 50-60 persoane, provenite din centrele de plasament (câte maxim 10  persoane din fiecare centru de plasament în ideea dezvoltării apartenenței la comunitate și socializare).







Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *