- Trei instituții de învățământ din Făgăraș se află pe lista celor care vor primi finanțare în prima etapă a Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS).
Ministerul Educației a anunțat că a finalizat selecția proiectelor ce urmează a fi finanțate prin PNRAS. Au fost depuse 1.474 de cereri de finanțare, dintre care 1.431 au fost declarate eligibile. În urma evaluării de către experți externi a calității planurilor de acțiune propuse de unitățile de învățământ, 1.391 de proiecte au obținut cel puțin 6 puncte din 10, deci îndeplinesc condițiile pentru finanțare conform metodologiei, potrivit ministerului.
În listă sunt și trei instituții de învățământ din Făgăraș, anume Liceul Teologic Ortodox ,,Sf. Constantin Brâncoveanu”, care a primit suma de 900.225 lei, Școala Gimnazială ,,Ovid Densusianu”, care a primit 756.740 lei și Colegiul ,,Aurel Vijoli”, care a primit 692.300 lei.
,,Liceul Teologic Ortodox “Sfântul Constantin Brâncoveanu” Făgăraș a depus un proiect prin PNRAS, finanțat de PNRR, un proiect care se referă la prevenirea și reducerea abandonului școlar. Ne bucurăm că în urma publicării rezultatelor, am câștigat acest proiect, în valoare de 900.225 lei. Proiectul este destinat mai multor activități realizate pentru elevii instituției noastre, ei fiind principalii beneficiari, pentru o perioadă de 3 ani de zile. Alături de proiectul ROSE, în valoare de aproximativ 70.000 de euro, care se află în desfășurare în instituția noastră, proiectul recent câștigat este de bun augur, deoarece tot ceea ce facem în școala noastră, este Educație cu suflet”, a declarat directorul Liceului Teologic Ortodox ,,Sf. Constantin Brâncoveanu”, prof. Cosmin Moldovan.
,,Banii aceștia sunt pentru a îmbunătăți rezultatele elevilor de gimnaziu, pentru scăderea ratei de abandon școlar în rândul acestor elevi și a ratei de tranziție în rândul învățământului secundar superior. Proiectul se va desfășura pe parcursul a 3 ani, elevii vor beneficia de pregătire suplimentară pentru Evaluarea Națională, clasa a VIII-a, masă caldă, kit igienico-sanitar și kit rechizite. De asemenea, se vor desfășura activități recreative, excursii, ateliere. Vor beneficia de servicii pedagogice de specialitate. În cadrul școlii, o sală va fi dotată cu echipamente inteligente pentru predare și evauare și, de asemenea, se va amenagaja un teren de sport. Grupul țintă este format din 122 de elevi din învățământul gimnazial”, a declarat directorul Colegiului ,,Aurel Vijoli”, prof. Liliana Spiridon.
,,Vorbim aici de mai multe activități pe care noi le-am precizat în cererea de finanțare în vederea obținerii acestui grant. Prima activitate care se face în cadrul proiectului este de tip mate, în care profesorii, diriginții, vor realiza un screening al elevior din grupul țintă, se vor introduce toate datele acestora într-un sistem. Vorbim și de activități de prevenire, iar noi am prevăzut în proiect workshoopuri online cu profesioniști din domeniul sociologiei și psihologie școlară pe tema gestionării violenței și bulling-ului. Am mai prevăzut și o subactivitate, programul ,,Tot ce am nevoie pentru școală”, în care copiii din grupul țintă care se află în risc de abandon școlar vor primi un set complet de ghiozdane cu rechizite. Avem, de asemenea, și activități de intervenție, care presupun dezvoltarea educațională, prin activități remediale, pentru elevii care vor susține Evaluările Naționale.Activități care presupun dotarea școlii cu audio book-uri, cărți pentru copii. Elevii vor avea parte de spectacole, excursii. Vorbim și de activități de compensare,cum ar fi cursuri de dezvoltare personală și profesională pentru cadrele didactice. O sală pentru studiu va fi dotată cu mobilier și consumabile școlare, unde elevii vor putea să își facă temele, să se documenteze. Cea mai importantă dintre activități este digitalizarea procesului educțional, care constă, de fapt, în accesul la tehnologie și materiale digitală de învățare, perfecționare, de lectură, care vor fi adaptate resurselor pentru învățarea on-line, dotarea a două săli de clasă gadgeturi, precum table smart audio book-uri, video-bookuri, enciclopedii, atlase interactive pe diverse teme. Rezultatele pe care le preconizăm lafinalul celor trei ani ar fi diminuarea riscului de abandon școlar pentru unii dintre elevii din școala noastră aflați în grupul țintă, îmbunătățirea rezultatelor elevilor în cadrul Evaluărilor Naționale, creșterea procentului de elevi aflați în risc de abandon școlar. Grupul țintă – 120 de copii care vor da Evaluarea Națională în următorii 3 ani. Urmărim, de fapt, să crească procentul celor care finalizează învățământul gimnazial, care vor avea note mai bune la Evaluarea Națională”, a declarat directorul Școlii Gimnaziale ,,Ovid Densușianu”, prof. Iuliana Aldea.
PNRAS reprezintă răspunsul Ministerului Educației la problematica părăsirii timpurii a școlii și a abandonului școlar.
Se adresează elevilor aflaţi în risc de abandon, în special:
- elevi aparţinând grupurilor vulnerabile
- elevi aparţinând minorităţii rome
- elevi din mediul rural și urban mic
- elevi cu dizabilităţi sau cerințe educaționale speciale (CES)
- elevi din comunităţi dezavantajate economic
- copii în risc de excluziune socială pe fondul sărăciei, lipsa locuinței, familie monoparentală, familii dezorganizate
- elevi expuși altor riscuri sociale.
(Alina ROMAN)