Autostrada Brașov – Făgăraș, parte a Autostrăzii Transilvania (A3), va avea o lungime de aproximativ 50 de kilometri și va include numeroase lucrări de infrastructură, potrivit Raportului privind Impactul asupra Mediului (RIM), un document de peste 500 de pagini publicat recent și citat de colegii de la Economica.net.
Valoarea și scopul proiectului
Valoarea totală a proiectului este estimată la 10,22 miliarde de lei fără TVA, dintre care 192,37 milioane de lei sunt alocate lucrărilor de mediu. Estimarea inițială, prezentată anul trecut în Memoriul de Mediu, era de 4,7 miliarde de lei. Potrivit raportului, autostrada Brașov – Făgăraș este un tronson esențial al Autostrăzii Transilvania (A3) și are rolul de a îmbunătăți legăturile de transport între centrul și vestul României, facilitând circulația între Brașov, Sibiu și București.
Descrierea generală a proiectului
- Lungime: aproximativ 50 km
- Profil: două benzi pe sens + bandă de urgență
- Viteză de proiectare: 120 km/h
- Localități traversate: Codlea, Dumbrăvița, Șinca, Șercaia și Mândra
Elemente incluse în proiect:
- 1 nod rutier complet și 2 parțiale
- 46 de poduri, viaducte și pasaje
- 3 tuneluri tip cut&cover
- 4 parcări și spații de servicii, plus un centru de întreținere
- 1 tunel cut&cover cu rol de ecoduct pentru protejarea faunei
Măsuri de protecție a mediului
Pentru realizarea autostrăzii va fi necesară defrișarea a 27,6 hectare de pădure, dintre care 15,7 hectare se află în situri Natura 2000. Autorii raportului arată că vor fi respectate procedurile legale privind despăgubirile și reîmpădurirea. Zona Perșani, inclusă în situl Natura 2000 ROSAC0352, reprezintă una dintre cele mai importante arii de tranzit pentru fauna terestră (urși, lupi, cerbi). Aici va fi amenajat un ecoduct cu o lungime de 300 de metri, între km 22+980 și 23+460, care va permite traversarea în siguranță a animalelor.
Podețe și lucrări hidrotehnice
Pentru asigurarea scurgerii apelor, proiectul prevede 67 de podețe dispuse pe traseu, dar și pe bretelele nodurilor rutiere și pe drumurile de întreținere. Documentul precizează că nu va fi nevoie de demolarea locuințelor sau a altor construcții.
Zone dificile și soluții tehnice
Sectorul km 24+000 – km 26+500 este considerat dificil din cauza reliefului, iar în zona km 29+900 – km 33+400, traseul traversează terenuri accidentate și cariera de piatră Perșani. Pentru evitarea demolărilor, traseul va ocoli cariera pe la nord.
Dotări și resurse umane
Autostrada va include:
- spații de servicii tip S3,
- parcări de scurtă durată,
- un Centru de Întreținere și Coordonare (CIC).
Se estimează un necesar de aproximativ 1.000 de angajați, care vor fi cazați fie în organizările de șantier, fie în unitățile de cazare din zonă. Durata de execuție este estimată la 36 de luni.
Statutul administrativ al proiectului
Proiectul este propus pentru implementare pe teritoriul județului Brașov, traversând extravilanul și intravilanul localităților Codlea, Dumbrăvița, Șinca, Șercaia și Mândra. El face parte din Master Planul General de Transport (HG nr. 666/2016) și este inclus în Programul Investițional 2021–2030 pentru dezvoltarea infrastructurii de transport.
Conectivitate și perspectivă
Finalizarea tronsonului Brașov – Făgăraș, alături de segmentele Sibiu – Făgăraș și Ploiești – Brașov, va asigura un coridor rutier complet între București și vestul Europei, conform standardelor europene. Contractul pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic a fost semnat în vara anului 2021, cu asocierea Search Corporation – Protelco – Like Consulting – Mega Muhendislik Musavirlik, pentru 18,17 milioane de lei.
Pentru secțiunea Sibiu – Făgăraș (A13), CNAIR a semnat deja contractele de proiectare și execuție cu constructorul turc Makyol.