Pentru că avem multe de spus!

.

Minor făgărășean care a primit permisiunea să decoleze în Italia


Adrian Comsa 3Are 17 ani, are origini făgărășene, este elev în clasa a XI-a la un liceu de aviație din Roma și urmează în capitala Italiei, pe lângă liceul de profil, și o școală de pilotaj. Peste vreo 4 ani, Adrian Comșa poate fi la manșa avionului în care ne aflăm oricare din noi. În calitate de pilot.

Nicolae și Oana Comșa au lăsat România pentru a-și face o viață mai bună peste hotare. Lor și copiilor lor. Sunt din Sâmbăta de Sus amândoi, i-au despărțit câteva străzi înainte să devină soț și soție. Apoi și-au luat viața în mâini și au urmat o cale ce avea să fie bătătorită de mulți români în anii ce urmau: Roma. Locuiesc acolo împreună cu fiul și fiica lor. Adrian este fiul de 17 ani al cuplului. Vorbește italiană mai bine ca un nativ. Cu mine a vorbit în limba română, o română corectă gramatical, dar cu accent italienesc. Asta, pentru că locuiește cu părinții săi în țara adoptivă de când era la grădiniță. ,,M-au adus în Italia când eu aveam vreo 5 ani. Dar vin în România în toate vacanțele, iar viitorul mi-l văd tot în România, lucrând ca pilot de linie la una dintre companiile aeriene care activează în România”, mărturisește Adrian.

La 6.000 de picioare deasupra pământului
Adrian merge la o școală de stat din peninsulă pentru a-și obține permisul de zbor. Este mai degrabă un club aviatic și se numește ,,Aeroclub Roma”. 45 de ore de zbor, pe care trebuie să le urmeze într-o primă etapă profesională, costă 7.500 de euro. Toată familia face eforturi, dar merită. Despre o școală privată nici nu putea fi vorba. Decât dacă părinții săi ar fi scos din buzunar, peste noapte, 12.500 de euro! La această oră făgărășeanul este unul dintre cursanții cu care școala respectivă se mândrește. Deși este minor, a primit deja autorizație să zboare singur.
Adrian Comsa 2,,Fiul meu nu a știut că va zbura singur în ziua aceea. Nu i s-a spus pentru a nu acumula emoții”, îmi povestește părintele său, care era la serviciu când fiul lui survola cerul Romei, de unul singur, într-un aparat de zbor de 250 kg, înmatriculat sub numele I-TARF, model P 92 JS. Și mai bine că n-a știut, că i s-ar fi înmuiat picioarele! ,,Făcusem 15 ore de zbor cu instructorul. În ziua în care urma să o fac pe a 16-a am aflat că voi decola singur. Aveam trei autorizații în acest sens: de la instructorul meu, de la directorul adjunct al școlii și de la directorul școlii de aviație. Am decolat, am zburat cât mi s-a permis și m-am întors la sol după indicațiile primite în cască. Data viitoare voi zbura o distanță mai lungă, de exemplu Roma-Ancona”, povestește făgărășeanul. Aparatul cu care zboară este fabricat la Napoli. Altitudinea la care se fac zborurile este cuprinsă între 4.000 și 6.000 de picioare.

 
La 17 ani, în România nici școala de șoferi nu se face!
Cursanți la aviație s-au mai văzut. Dar inedit este când un minor român devine primul din Italia care la această vârstă poate zbura singur. ,,După ce Adrian a coborât din avion, profesorii au aruncat o găleată de apă pe el. L-au udat din cap până-n picioare și m-au sunat să mă duc la aeroport cu haine uscate. Îi făcuseră botezul”, râde tatăl viitorului pilot. Legislația românească nu permite unui minor să se urce la manșa avionului. Înainte de 18 ani, nici măcar școala de șoferi nu se face. În Italia, însă, iată că poți primi permis de pilot înainte de majorat. Adrian a început cursurile la 16 ani. Într-o primă etapă, după 45 de ore de zbor, va primi permis de pilot. Asta înseamnă că are dreptul de a zbura pentru plăcerea sa personală. Într-o a doua etapă, în funcție de cât și când va avea bugetul necesar, poate face cursurile pentru a deveni pilot de avioane mici care poate fi angajat. De exemplu, de către companii de taxi aerian. Într-o a treia și ultima etapă poate face cursul care îi permite să ajungă pilot de linie pentru avioane mari.
Adrian Comsa 1,,De mic îmi doresc să ajung pilot de linie. S-ar putea întâmpla asta peste 3-4 ani”, spune Adrian, după care, ca o notă de subsol, adaugă că numai în condițiile în care și-ar permite financiar cursurile și din celelelate două etape.
Un alt mare vis al lui este să se întoarcă acasă. Pentru el acasă este în România, deși trăiește la Roma de la 5 ani. Până atunci, însă, Adrian trăiește periculos. La câteva zile după ce a zburat singur, a aflat că la clubul aviatic respectiv un aparat de zbor similar s-a prăbușit. În el se aflau doi adulți, nu cursanți, care închiriaseră avionul pentru zbor. (Cristina Cornilă)




One thought on “Minor făgărășean care a primit permisiunea să decoleze în Italia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *