Pentru că avem multe de spus!

.

O tânără din Viştea de Sus este printre puţinele femei din ţară cu licenţă de pilot de parapantă


 

40131323_10156591411047334_7489672487408500736_oParapanta îşi are adepţii ei. Majoritatea bărbaţi. Printre ei, pe linia orizontului, o putem vedea pe ea, Anca Tabără, originară din Viştea de Sus, deţinătoare de licenţă de pilot de parapantă. Doar câteva femei în toată ţara mai sunt ca ea, iar faptul că are un hobby de nişă ne-a făcut să scriem despre ea.

Anca s-a născut acum 36 de ani la Viştea de Sus. Liceul l-a făcut la ,,I.C. Drăguşanu” în oraşul Victoria, iar studiile universitare le-a făcut în domeniul asistenţei sociale la Alba Iulia. A şi profesat vreme de 6 ani la DGASPC Alba Iulia, dar drumul avea să o poarte spre alte zări. Unele albastre, la linia orizontului şi în bătaia vântului.

Prima dată a zburat de ruşine

40380156_10156599233002334_4116149613986054144_oHobby-ul Ancăi s-a născut dintr-o ruşine. Mai rar să auzi aşa ceva, dar iată că există şi cazul acesta. ,,Nu m-a pasionat deloc zborul. Într-o zi nişte prieteni m-au invitat să zbor cu parapanta. Am acceptat de ruşine. Era într-o vară, acum vreo 5 ani. După primul zbor am vorbit cu instructorul unei şcoli de zbor şi m-am dus o primă zi la şcoală, de test, să văd dacă-mi place. Mi s-a părut mai complicat decât am crezut iniţial. Aşa am ajuns să fac o şcoală de zbor, de un an, la Alba Iulia. Între timp au apărut şi cursuri de zbor de o lună”, mărturiseşte Anca.

În timpul şcolii cursanţii nu au voie să zboare singuri. După un examen teoretic şi practic, Anca a obţinut licenţa de pilot şi, totodată, dreptul de a zbura singură.

A zburat în Tenerife şi Nepal

După şcoala de parapantă, tânăra a plecat două ierni la rând în Tenerife şi Nepal, unde a zburat după placul inimii… şi al vântului călduţ, căci în România iarna nu se zboară.18880101_1539903079374667_8411761972078593043_o

,,După ce am zburat doar pentru mine în aceste două rânduri, mi-am dorit să progresez şi m-am înscris la concursuri. Am participat la competiţii în România, în Serbia, la vreo două concursuri în Bulgaria, în Slovenia, apoi iar în Serbia etc. În următoarea perioadă sunt focusată tot pe competiţii. Anul acesta mi-aş dori să particip la Campionatul Naţional de Parapantă care va avea loc în iunie în judeţul Hunedoara. Acesta reprezintă şi o etapă de calificare pentru Cupa Mondială. Între 1 şi 5 martie voi participa la un concurs în Slovenia, care de fapt reprezintă pentru mine un antrenament pentru Campionatul Naţional. Ar mai fi tot în 2019 nişte competiţii în Italia şi Franţa, însă nu ştiu dacă să le trec sau nu în calendar, pentru că necesită mari eforturi financiare”, spune aceasta.

34459662_2056094304661238_1231744544014336000_oAnca este în căutare de sponsori care să o susţină la competiţiile din afara ţării. Taxele de înscriere în concursuri sunt în medie 200-300 de euro, iar acestora li se adaugă deplasările până acolo şi cazările.

Tânăra a obţinut numeroase premii la competiţiile la care a luat parte până în prezent.

Ca să îşi permită un astfel de hobby, a fost necesar în primul rând să aibă un program flexibil. De aceea, din domeniul asistenţei sociale a făcut în timp trecerea spre IT, iar acum o regăsim pe segmentul de web design şi mentenanţă site-uri.

O parapantă cântăreşte până la 25 kg

40353128_10156597316922334_3362312209915969536_oNu e de mirare că acest sport este practicat în special de bărbaţi! Greutatea echipamentului este doar una dintre justificări. Conform Ancăi, un echipament de concursuri, compus din ham şi parapantă, cântăreşte între 20 şi 25 kg.

Nu este nici un sport ieftin. Cel puţin pentru cei care trec graniţa amatorismului şi iau acest sport în serios! ,,Un începător, proaspăt licenţiat ca pilot, îşi poate găsi un echipament second hand pe la 1.000 de euro. Cu el poate face zboruri pentru plăcerea proprie. Un participant la concursuri, însă, are un echipament de 5.000 de euro”, explică Anca Tabără.

Puţine femei în România pasionate de parapantă22256509_228569361008049_417767431207276079_o

Reprezentantele sexului frumos ocolesc cu graţie acest sport. Riscurile pe care le implică şi forţa fizică necesară pentru greutatea echipamentului ar fi motivele pentru care orizontul este dominat de bărbaţi.

Anca spune că s-a întâlnit la concursuri cu doar 4-5 fete din toată ţara noastră.

În ce priveşte competiţiile de parapantă, acesta sunt de două feluri: de distanţă (preferatele viştencei) şi de aterizare la punct fix (cele mai populare în România).

,,Probele concursurilor de distanţă se stabilesc doar în ziua respectivă, de către o comisie, în funcţie de condiţia meteo din ziua respectivă. Distanţa minimă la un concurs este de 20-30 km. Eu am participat şi la concursuri de peste 100 km. La zbor liber am parcurs peste 130 km. Dar aceştia nu sunt kilometri liniari, căci în domeniul parapantei distanţa se calculează între patru puncte de pe traseu”, precizează Anca.

La ora aceasta Anca Tabără locuieşte la Braşov, dar spune că merge pentru zboruri în toată ţara.

Curiozităţi

37040390_10156495369697334_9150376271635546112_oAnca ne furnizează o întreagă statistică despre zborurile cu parapanta. Aflăm astfel că la nivel mondial sunt 150.000 de piloţi activi. Doar 10% din ei sunt femei. 80% din piloţi renunţă la zborul cu parapanta în 3-5 ani din diverse motive (lipsă de timp, sănătate, accidentări, costuri, plictiseală).

În ţara noastră primele zboruri cu parapanta au fost realizate în zona Aradului în 1988 – 1989. Există azi 1.800 de piloţi licenţiaţi, din care 5% sunt femei. Din numărul total al piloţilor licenţiaţi, sub 1.000 sunt activi şi doar 2-3% din cei activi sunt femei.

Pe Anca o puteţi urmări pe:

https://www.facebook.com/anca.tabara

https://www.instagram.com/ancatabara

www. freefly.ro

(Cristina Cornilă)




One thought on “O tânără din Viştea de Sus este printre puţinele femei din ţară cu licenţă de pilot de parapantă

  1. Florentin Serghie

    Buna ziua,
    Anca e un zburător talentat, o stiu de pe vremea cand facea primele gonflaje, dar pe lângă asta, nu cred ca trebuia sa omita cine i-a fost acel instructor anonim. E cel care a invatat-o primii pași pe panta, sau e cel de la care a invatat totul, inclusiv organizarea festivalurilor de zbor. Asa ceva nu e frumos sa uiti.Ca sa fii un zburător desavarsit trebuie sa fii si gentelmen.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *