PUBLICITATE
- Administrația locală lucrează la un proiect pentru a construi un spital nou la Făgăraș. Un nou stadion se construiește deja lângă Parcul Regina Maria. O nouă zona de agrement, pe malul râului Olt, este pe cale ia naștere. Se vorbește despre construcția unei polivalente, tot în Parcul Regina Maria. Clădirea unde funcționează Școala Gimnazială nr. 4 din cartierul Galați va fi dărâmată, pentru a se construi una nouă în locul ei. Iar pe strada Inului, în zona autogarei ce se construiește, se va face și o parcare supratejată.
Vorbim despre planuri pe care administrația locală le are în vedere, proiecte depuse sau deja finanțate, cu bani de la Guvern sau europeni. Ce se întâmplă, însă, cu marile proiecte câștigate deja pe Planul de Mobilitate? Care dintre ele au fost finalizate, la care vor continua lucrările și anul viitor? Când vom circula pe ocolitoarea municipiului Făgăraș? La toate aceste întrebări răspunde primarul municipiului Făgăraș, Gheorghe Sucaciu.
Alina ROMAN: Cum a fost anul 2024 pentru administrația locală.
Gheorghe SUCACIU: A fost un an foarte greu, după cum se vede și la nivel național. Bugetele nu au mai fost cele din anii precedenți, bugetele sunt destul de săcărăcioase din punct de vedere al veniturilor. Și aici vorbim despre cote defalcate, impozitul pe venit și cote defalcate din TVA. Și atunci a trebuit să ne descurcăm să prindem toate activitățile care se desfășoară pe raza municipiului Făgăraș. Pentru că din bugetul local se asigură toate cheltuielile, și aici vorbim de curățenia străzilor, termie, subvenționările necesare pentru toate serviciile de utilități, activitățile culturale, tot ce înseamnă cheltuieli administrative, salariile instituției, a instituțiilor subordonate, cheltuieli cu activități sociale. Mai pot adăuga și acele cheltuieli cu CSM Făgăraș, care are foarte multe activități, pe foarte multe domenii. Vorbim și de cofinanțările proiectelor. Noi avem foarte multe proiecte cu cofinanțare europeană și am fost obligați, conform ghidurilor, să punem și noi bani, pentru a primi bani europeni. Dar, într-un final, ne-am descurcat. Așteptăm ca anul viitor să se formeze bugetul și să ducem în continuare toate aceste proiecte, pe care am pornit-o încă din 2026.
Alina ROMAN: Să vorbim despre aceste proiecte, mai ales cele de pe Mobilitate Urbană. Unele nu au fost finalizate, doar centrul municipiului și partea industrială, Șoseaua Combinatului. Când se vor finaliza? Vorbim de milioane de euro ce au fost sau sunt investiți în municipiu.
Gheorghe SUCACIU: Toate proiectele nefinalizate pe diferitele programe au fost fazate sau etapizate pe următorul exercițiu financiar. Am intrat și noi cu 5 proiecte pe această etapizare, termenul de finalizare este undeva la sfârșitul anului 2026, conform programului de etapizare. Dar, noi le vom finaliza până la finalul anului 2025.
Alina ROMAN: Despre ce proiecte este vorba?
Gheorghe SUCACIU: Vorbim de tot ce înseamnă Mobilitate Urbană, acele mari proiecte, Parcul Regina Maria, cele patru blocuri ce vor fi eficientizate energetic.
Alina ROMAN: Ce a fost finalizat în acest an?
Gheorghe SUCACIU: Pe Mobilitate Urbană, a fost finalizată și făcută recepția în acest an zona industrială. Apoi, pietonizarea are un procent de finalizare de 85 – 95%. Mai avem zona centrală, unde se vor finaliza lucrările și anul viitor.
Alina ROMAN: Ne referim aici și la construcția viitoarea autobaze? Cea de pe strada Inului?
Gheorghe SUCACIU: Mă refer la construcția autobazei de pe strada Inului, la strada Libertății, la strada Doamna Stanca și la o parte din Bulevard.
Alina ROMAN: Ați amintit de străzile Libertății și Doamna Stanca. Sunt printre cele mai importante străzi din municipiu și nu s-a reușit, de aproape 2 ani, modernizarea lor. Iar acum, asfaltarea lor a fost amânată până în primăvara anului viitor.
Gheorghe SUCACIU: Zilele acestea stratul de beton stabilizator, în vederea pregătirii străzii pentru asfaltare, pe strada Libertății. Acolo, va fi un strat de beton, ca anul viitor, în primăvară, să vină stratul de asfalt. Pe strada Doamna Stanca s-a realizat o reparație, de la intersecția străzii Libertății cu Colegiul Doamna Stanca, iar în primăvară se va asfalta strada. Au fost probleme legate de soluția pe care proiectantul a propus-o inițial. Ulterior, constructorul și dirigintele de șantier, au analizat mai bine soluția propusă, după ce au decopertat cele două străzi. Au ajuns la concluzia că trebuie schimbată această soluție prin diverse expertize. Apoi, am mai avut probleme, din cauza țevilor de apă și canalizare vechi, acestea au mai cedat când s-a lucrat la decopertarea străzilor. Acum, sunt la zi toate documentațiile, dirigintele de șaneit, constructorul și proiectantul au ajuns la un numitor comun, astfel că, în primăvara anului viitor, străzile vor fi finalizate.
Alina ROMAN: Spuneați de Colegiul Național ,,Doamna Stanca”. Care mai este stadiul lucrărilor la sala de sport de aici, dar care mai este stadiul lucrărilor și la Școala Gimnazială nr. 7?
Gheorghe SUCACIU: La sala de sport de la Colegiul Național ,,Doamna Stanca”, lucrarea este finalizată și recepționată. Mai trebuie să punem în funcțiune centrala cu panourile fotovoltaice și se mai lucrează la racordarea instalației către un transformator cu putere mai mare. În rest, lucrările sunt finalizate. Aici, lucrările au fost executate de S.C. Girosil Master Construct S.R.L. Reparațiile capitale, cu accent pe eficiența energetică, au cuprins: refacerea plafonului, modernizarea instalațiilor electrice, refacerea sistemului de iluminat, înlocuirea ferestrelor și instalarea unui sistem performant de climatizare. De asemenea, pe acoperiș au fost montate panouri solare termice și fotovoltaice. Investiția face parte din proiectul „Reabilitarea, modernizarea și dotarea Colegiului Național „Doamna Stanca”, (corp C1, C2), inclusiv creșterea eficienței energetice și gestionarea inteligentă a energiei”, proiect finanțat din Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Dacă vorbim de Școala Gimnazială nr. 7, având un constructor mai mic, cu un potențial mai mic, lucrările continuă și anul viitor. Probabil în iunie vor fi finalizate.
Alina ROMAN: O altă problemă, stringentă, din nefericire. Nu a apărut doar anul trecut, dar problema s-a adâncit în ultimii ani. Este vorba despre lipsa parcărilor. Știm că în Făgăraș sunt peste 7.000 de mașini, iar locuri de parcare… mult mai puține.
Gheorghe SUCACIU: În cartiere, pentru locurile de parcare rezidențiale, am cerut locatarilor să ne indice zonele unde putem construe parcări. Parte din ele deja le-am executat și mai așteptăm solicitări. Pentru cele publice, vom avea în zona centrală acele parcometre, care vor organiza, într-un fel, parcările publice din zona centrală. Acestea vor fi instalate în primăvara anului viitor. Plus, lucrăm la un proiect pentru o parcare supraetajată, lângă autogara de pe strada Inului, pe o suprafață de 1.000 mp.
Dacă vorbim de terenul de la autogara Codreanu și terenul de pe strada Parcului, acolo construcțiile sunt ale unui privat, terenul este al municipiului. Dar cu sarcină clară și înscrisă în CF, terenul este în folosință celui care are construcțiile. Există două Hotărâri de Consiliu Local pentru vânzarea acelor terenuri, iar, din punct de vedere legal, municipalitatea nu poate cosntrui orice altceva acolo unde folosința este dată de foarte mult timp, prin cumpărarrea acelor imobile, unui privat. Singura soluție legală este de a le pune în vânzare terenurile și de a lua un preț correct pe ele. Cu banii pe care îi încasăm, să investim în altă zonă. Și mai este un aspect: noi trebuie să ținem cont că există transport interjudețean. Inferent că este bun sau rău, cu specificația că de transportul interjudețean se ocupă Consiliul Județean Brașov.
Noi, pentru comunitatea din Făgăraș, trebuie să asigurăm o zonă unde, cel care a concesionat transportul interjudețean, să își construiască autogara. Cetățenii din Făgăraș să aibă o autogară modernă și bine pusă la punct, pentru a se deplasa în tot județul Brașov. E obligatoriu ca, în Făgăraș să existe o autogară, ca tot acest transport să aibă peroanele necesare și locul de unde să plece călătorii. Nu să fie, așa cum era înainte de 2016, toate autocarele să se oprească peste tot în oraș, iar cetățenii să urce prin locuri ce nu sunt amenajate, deranjând și traficul din Făgăraș.
Deci, autogara de pe strada Inului se va ocupa doar de transportul local, iar în celelalte două locuri trebuie să construiască cel care a concesionat transportul interjudețean o autogară conformă. Vom iniția un HCL, prin ianuarie, vom actualiza expertiza, evaluarea financiară și vom supune votului consilierilor, ca apoi să se facă procedura de achiziție.
Alina ROMAN: Vorbeați de consilieri locali. Iată, anul acesta au fost alegeri locale. Făgărășenii nu doar v-au încredințat dumneavoastră votul, dar au votat și la Consiliul Local PSD, pentru ca în noul Consiliu să fie o majoritate. Cum se desfășoară acum ședințele de Consiliu Local, față de ultimii ani?
Gheorghe SUCACIU: După cum ați observat, la ședințele noului Consiliu Local este o atmosferă opusă față de ceea ce a fost în vechiul Legislativ. Toate ședințele se poartă într-o manieră solemnă, constructivă, pentru a duce proiectele mai departe și pentru a aduce proiecte noi. Este rezultatul votului cetățenilor, uitându-se la oamenii care au candidat pe listele partidelor și dând votul aceslor oameni în care au crezut. Iată, aceștia dau deja dovadă de seriozitate și de acea funcție demnă de votul cetățeanului. Nu cum a fost în vechiul Legislativ, unii dintre ei demonstrând că sunt doar circari.
Alina ROMAN: Revenind la infrastructura din municipiu, o întrebare care este pe buzele tuturor – ocolitoarea municipiului. Știm că este aproape de finalizare. Cât de benefică va fi, având în vedere că este în construcție și autostrada Sibiu – Făgăraș și apoi Făgăraș – Brașov?
Gheorghe SUCACIU: Varianta ocolitoare este realizată în proporție de 90%. Când va permite vremea, temperatura de afară, constructorul va trece și la marcajul drumului public. Anul acesta, chiar dacă se finalizau cele două sensuri giratorii, se realiza iluminatul public și se finaliza montarea panourilor fonice, nu se putea face marcajul, ceea ce ar fi însemnat că nu puteam da drumul la circulație. Și, atunci am discutat cu constructorul, ca anul viitor să fie făcut marcajul, când permite temperatura. Vopseaua este și am depozitat-o într-o clădire a adminsitrației publice. Și, după 15 martie, când se vor reapuca de lucrări, se vor face și marcajele. Dacă vorbim de eficiența acestei investiții, eu cred cu tărie că este 100%. eficientă Nu are legătură cu construcția autostradei, această investiție ne este folositoare pentru municipiului Făgăraș și nu numai. Sunt comune din jurul Făgărașului, care vor beneficia de această ocolitoare. Făgărașul va câștiga o zonă unde se vor face investiții, atât la intrarea și ieșirea de pe ocolitoare, cât și de-a lungul ei. Ocolitoarea va da drumul și la o zonă de agrement pe malul Oltului. În discuțiile pe care le-am avut anii trecuți cu marele Ivan Patzaichin, am stabilit un plan de amenajare a unei zone de agrement către Beclean. După terminarea digului sunt lacuri, unde se poate cosntrui o zonă de agreement. Am avut discuții și cu Apa Olt în acest sens. Ca și finanțare, pe un program de asistență tehnică, în cadrul Microregiunii, am atras bani pentru documentația tehnică, ca, ulterior, să fie finanțațe proiecte cu zone de agreement în toată Microregiunea, de-a lungul Oltului. Adică, de la Boița, județul Sibiu, până la Comăna, județul Brașov. Doresc să punem în valoare lunca Oltului, prin investiții de zone de agrement, ca ulterior să se dezvolte și acest segment de turism.
Alina ROMAN: Care mai este stadiul lucrărilor la bazinul semiolimpic, din parcul Regina Maria?
Gheorghe SUCACIU: Bazinul semiolimpic este în expertiză. Vă reamintesc, această investiție este realizată de către Compania Națională de Investiții, noi am realizat proiectul și am predat terenul cu proiectul aferent. Au avut probleme cu constructorul, acesta a dat faliment. Se face expertiza pentru restul de executat, ca ulterior să se liciteze și ce a mai rămas. Nu pot să vă spun acum stadiul, dar sunt aceste probleme la nivel de țară.
Alina ROMAN: Într-unul din interviurile pe care le-am realizat cu d-voastră lunile trecute, spuneați de construcția unui alt stadion, tot în proximitatea Parcului Regina Maria. Care mai este stadiul lucrărilor aici?
Gheorghe SUCACIU: Noul stadion deja se construiește, este într-un stadiu destul de avansat. Aici vorbim despre un alt proiect, cu Federația Română de Fotbal și finanțat tot de către Compania Națională de Investiții. Federația Română de Fotbal a realizat un proiect tip, l-a predat către CNI, iar noi am predat terenul pentru a se construi un nou stadion. Inițial, am solicitat să se modernizeze vechiul stadion, însă, fiind un proiect tip, nu s-a putut finanța acea propunere pe care am avut-o eu. Și atunci am venit cu sugestia ca, pe fostul teren de zgură, să se construiască un stadion nou, cu nocturnă, tribune cu 500 locuri, gazon artificial, două terenuri multi funcționale, vestiar. O zonă așa cum am propus-o, să devină o zonă sportivă și de agrement. Împreună cu Parcul Regina Maria, vechiul stadion, noul stadion, bazinul semiolimpic. Și avem în plan să construim și o sală polivalentă. Acolo, în spate, la bazin. Aceasta este doar în stadiul de discuții, tot cu Compania Națională de Investiții.
Alina ROMAN: Planuri pentru 2025, în afară de a finaliza toate lucrările, pe care toți le așteaptă?
Gheorghe SUCACIU: Întâi, anul acesta dăm drumul la o parte din flota de autobuze, din cele 10 pe care le-am cumpărat. Dăm drumul la 5 dintre ele. Rutele sunt aceleași, vom introduce, de fapt, autobuzele electrice. Nu ne vom opri din a propune proiecte în programele de finanțare. Anul viitor, ne vom axa foarte mult pe infrastructura școlară. Deja am realizat documentații pentru 5 școli: Colegiul Național ,,Radu Negru”, Colegiul Național ,,Doamna Stanca”, Școala Gimnazială Ovid Densușianu, Școala Gimnazială nr. 1 și Școala Gimnazială nr. 4, din cartierul Galați. Unele vor fi consolidate, eficientizate. Iar Școala nr. 4 din cartierul Galați va fi dmeolată și se va construi școală nouă. De asemenea, la sănătate: lucrăm la un proiect pentru a construi un spital nou. Acesta va fi lângă pavilionul principal, ca toate secțiile să fie în corpul nou pe care îl construim și în pavilionul principal. Aici, lucrăm la documentații, probabil în 2027 încep să se vadă rezultate. Vom avea constructor și vom da drumul la proiect.
Alina ROMAN: La final de an, ce le transmiteți făgărășenilor, vizavi de toate aceste proiecte?
Gheorghe SUCACIU: Le mulțumesc pentru susținerea pe care am avut-o noi, ca administrație. Și aici cuprindem tot ce însemană Executiv și Legislativ. Le mulțumesc tuturor celor care au contribuit ca aceste proiecte să fie puse în practică. Și mulți oameni au contribuit ca aceste proiecte să vadă lumina zilei. Cred că făgărășenii au demonstrat că, dacă ne dorim o dezvoltare în municipiul Făgăraș, ea se întâmplă. Susținerea pe care ne-au dat-o, răbdarea de care au dat dovadă, demonstrează lucrul acesta și în momentul de față încep să se vadă rezultatele.
Făgărășenilor le transmit Sărbători fericite, iar anul care vine să fie un an așa cum și-l dorește fiecare.
Alina ROMAN: Vă mulțumesc!
(Alina ROMAN)
PUBLICITATE
@salutfagaras #cuptorullagunei, #casaembacher, #papabun, #mancarebuna, #fagaras, #salutfagaras, #ziarulsalutfagaras ♬ Swear By It – Chris Alan Lee