Pentru că avem multe de spus!

.

„Trabantul, mașina care nu te lasă la greu“


trabantMașina Trabant va fi în mijlocul atenției în ultimul weekend din luna iulie! La Făgăraș va avea loc un prim eveniment de acest fel, o întâlnire a trabantiștilor din toată țara, sub titlul „Trabantul de unește în Centru“. Pasionații de astfel de automobile, care s-au înscris la eveniment, vor veni în mijlocul făgărășenilor să își prezinte vehiculele pentru care au făcut o adevărată pasiune.

Unul dintre aceștia este și Ionuț Sas:

Pentru mulți făgărășeni, Ionuț Sas nu are nevoie de nicio prezentare. Cu toate că are diplomă în psihologie, el activează de mai bine de 20 de ani la Casa de Cultură, ca și referent. A ajuns să iubească actoria foarte mult, drept pentru care în anii ’90 și-a înființat și o trupă de teatru, Thalia, o trupă cunoscută, o trupă cu istorie, o trupă care a luat naștere la mijlocul anilor ’90, la inițiativa unor personalități făgărășene, Ortensia Oroș, directorul Casei Municipale de Cultură din acea vreme și profesorul și regizorul Ervin Markos.
Cu trupa de teatru a străbătut țara în lung și-n lat „de la Sfântu Gheorghe la Câmpulung, de la Fetești, la Găiești, la Pitești, la Aita Mare, locuri unde am fost apreciați și de unde ne-am întors cu diplome și aprecieri în presă. Piesa noastră de rezistență a fost comedia în trei acte – Sosec diseară – de Tudor Mușatescu, în regia lui Ervin Markos. Îmi amintesc – Garoafele lui Trandafir -, sau – Deșteapta Pământului”. Și chiar dacă povestește de actorie și despre piesele de teatru în care a a jucat cu atâta dăruire, totuși există o pasiune pentru care Ionuț Sas își dedică mult din timpul lui liber: Trabantul. Cu toate că este o mașină care nu mai prea rulează pe străzile patriei, adevărații pasionați de astfel de mașini de epocă le pot transforma în adevărate bijuterii. Și nu doar pentru că le sunt schimbate anumite piese, sau pentru că le sunt vopsite caroseriile într-un anume fel, pentru a atrage privitori.
Ci și pentru simplul fapt că pasionații de Trabanturi transformă vehiculul pe patru roți într-un adevărat simbol. Acest simpatic model de mașină nu se mai produce încă din anul 1991, dar a fost la putere, cu adevărat vorbind, în anii comunismului, în țările din Estul Europei, dar și în fosta Germania Democrată. Iar unul din norocoșii posesori ai unei astfel de bijuterii este și Ionuț Sas. De fapt el iubește mașinile germane și motoarele în doi timpi, iar Trabantul, ca și Wartburg-ul, face parte din această categorie, așa că Ionuț Sas și-a achiziționat un Trabant acum mai bine de 10 ani. „De fapt, în regiunea Ardealului cele mai apreciate mașini sunt cele nemțești. Iată și o istorioară: Într-o intersecţie, un BMW M5 îi taie calea unui Trabi care avea prioritate. Tipul cu Trabantul se ia după BMW şi la următorul semafor, fiind roşu, îl ajunge din urmă. Dezamăgit, deschide geamul şi îi zice celui cu BMW-ul: – Dacă nici noi, ăştia cu maşini nemţeşti, nu ne putem înţelege…”.

ionut sasTrabantul, mașina care nu te lasă la greu
Trabantul este o mașină care a făcut istorie. Trabantul este lucrul bine făcut, iar Ionuț Sas știe bine acest lucru. Își cunoaște bijuteria pe dinafară, dar și pe dinăuntru. „Am un Trabant Hycomat, adică o mașină cu cutie semiautomată de viteze. Aceasta înseamnă că nu se acționează ambreiajul de la pedala din podea ci atunci cînd se acționează schimbătorul de viteze aflat în dreapta volanului. Fără a intra în detalii tehnice, printr-un contact electric se acționează o mică pompă hidraulică al cărui piston execută operația de debraiere, adică de a desface legătura dintre motor și cutia de viteze cuplate prin ambreiaj. Acest sistem s-a fabricat pentru prima dată în anul 1965, echipându-se ulterior mașinile destinate persoanelor cu handicap locomotor și a continuat să se producă până la închiderea fabricii de la Zwickau în anul 1990. Eu îl am de 10 ani, nu am modificat nimic la el si il pot conduce atât prin comenzi clasice accelerare și frânare prin pedale, sau cu ajutorul unei pârghii aflată sub volan care, apăsată cu mâna, are rolul de a frâna automobilul. La capătul acestei pârgii se află și maneta de accelerație asemănătoare cu cea pe care o vedem la motociclete. Fiind motor în doi timpi se foloseste un amestec de benzină cu ulei. Deci la fiecare alimentare la pompă nu trebuie să uiti să torni in rezervorul mașinii cantitatea de ulei necesară. Din această cauză Trabantul este unul din cele mai lungi autoturisme care rulează pe șosele. Are undeva la 7,5 metri. 3,5 m lungimea mașinii și 4 m dâra de fum. De altfel unul dintre saluturile trabantiștilor este și: Fum pe drum!!! Are undeva la 26 cai putere și prinde în jur de 100km/oră. Cu vântul în spate și la coborârea unei pante trebuie să avem grije fiindcă se poate transforma în deltaplan”, povestește el.

ionut sas trabant„Aleargă” cu 100 km/oră. Te lasă să admiri peisajele
Chiar dacă mai scârțâie, sau mai tușește, Trabantul întoarce și acum privirile. Are un sunet inconfundabil, de care mândrul proprietar s-a îndrăgostit din prima clipă. Și chiar dacă pe șoselele patriei bolizii gonesc cu 130 km/oră, simpaticul automobil te lasă să admiri natura. „Trabantul are un sunet inconfundabil, un sunet pe care ajungi să îl îndrăgești din prima clipă. Este o mașină care practic nu te poate lăsa în drum. Ajungi cu ea la destinație garantat. În cel mai rău caz îi atașezi o pereche de bretele o iei in spate și mergi mai departe. Este din anul 1986. Practic nu se conduce, ci te conduce. Acum când pe șosele rulează bolizii pentru care 120-130 km/oră este considerată vitezămică, iar conducătorii auto sunt atenți la acul kilometrajului și la trafic, nimeni nu mai este interesat de peisaj de frumusețile pe care natura încă ni le mai oferă cu dărnicie. Trabantul te lasă să admiri un răsărit de soare din mers. Îți poți limpezi gândurile trecând pe lângă un câmp de maci, sau poți urca fără probleme pe un drum de țară printre dealuri… Te conduce spre a te putea bucura de dărnicia naturii”.

Un stil de viață
Micul Trabi este o mașină ușor de întreținut. Cel puțin așa afirmă actorul făgărășean, care, cu ajutorul manualului mașinii, care are și ilustrații și explicații amănunțite, își întreține bijuteria fără probleme. „Piesele aflate în mișcare sunt cele mai vulnerabile. Am schimbat ambielajul. Oricum mașina nu are incă suta de mii de km. La drum întins consumă undeva la 5,5 l la 100 de km. Pe timp de iarnă prin oraș am ajuns și la 12 l la 100 km”. Recunoaște că Trabantul poate fi considerat un mod de viață deosebit, iar pasionații de astfel de autovehicule pe patru roți îl înțeleg cel mai bine.

Tocmai din acest motiv prin acest eveniment, „Trabantul de unește în Centru“ organizatorii doresc ca toți pasionații de trabanturi să se întâlnească la Făgăraș, să își povestească peripețiile cu mașina, dar și pentru o paradă a trabanturilor.
Organizatori : Primăria Făgăraș, Casa de Cultură Făgăraș.

(Alina ROMAN)




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *