Aproape toţi constructorii de maşini din Europa primesc sisteme de siguranţă din Făgăraş, fabricate de Moveos


Din centrul României pleacă spre toată piaţa industriei auto de pe continent şi nu numai piese fabricate la Făgăraş. Potrivit ultimelor măsurători (2009), oraşul nostru se află la intersecţia paralelei 46°N cu meridianul 25°E, ceea ce înseamnă punctul 0 al ţării. Dacă asta a contat sau nu atunci când un investitor a fost interesat de Făgăraş, nu ştim. Cert este că ultimul care a venit, compania Moveos, trimite de aici spre lumea largă componente lucrate în noua sa fabrică din inima ţării. Toate mărcile de maşini uzuale primesc piese de la Făgăraş pe care le folosesc la asamblarea centurii de siguranţă. Maşinile pe care ni le cumpărăm, vom şti de acum, au în ele ceva fabricat la Făgăraş.

Ziarul Salut Făgăraş a urmărit parcursul companiei, începând cu anunţul de deschidere a fabricii şi până în momentul de faţă. Atunci când firma a anunţat dezvoltarea unei capabilităţi aici – se întâmpla anul trecut – a ales o clădire simbolică a oraşului, fosta fabrică de fulgi de pe Şoseaua Hurezului, pe care să o transforme într-o unitate modernă. Am fost acolo la începutul lucrărilor de amenajare şi a procesului de recrutare şi ne-am întors acum, ca să constatăm că, după numai câteva luni, nimic nu mai arată la fel. Ne-au întâmpinat o fabrică modernă, o clădire refăcută din temelii şi mulţi angajaţi cu vechime la noul loc de muncă, echipați corespunzător cu activitatea desfășurată.

Hala este finalizată în proporţie de 95%

Ghid ne-a fost Andor Tomos, managerul de operaţiuni, adică cel care coordonează activitatea de la Făgăraş.

,,Hala este finalizată în proporţie de 95%. Mai sunt mici finisaje pe alocuri pe care vrem să le terminăm. Lucrăm la o capacitate de aproximativ 80% în acest moment, asta pe de o parte pentru că suntem încă în proces de recrutare pentru ultimii 20 de noi colegi, iar pe de altă parte pentru că nu avem încă o eficienţă absolută, mulţi dintre angajaţi fiind în şcolarizare. Nu mai facem şcolarizări la Braşov deloc, toţi oamenii rămân la Făgăraş din momentul angajării. Avem 5 procese diferite de producţie şi fiecare are un alt nivel de complexitate. La unul dintre ele, de exemplu, considerăm perioada de şcolarizare finalizată după 3 zile, iar la cel mai complex, după 2 săptămâni. Perioada de școlarizare face parte din perioada contractuală a fiecărui angajat și este remunerată integral”, a precizat acesta.

Clădirea a fost recompartimentată, multe spaţii care existau au fost dărâmate şi reconstruite. Halele acelea mari pe care le cunoşteau făgărăşenii din perioada fabricii de fulgi, întinse pe suprafeţe mari, au fost împărţite pe zone mai gestionabile. ,,Avem două zone pentru depozitare marfă şi livrare şi două hale pentru zona de producţie, plus clădirea administrativă care conţine zona de birouri, arhivă, sală de mese etc. Am lucrat cu aceeaşi firmă din Braşov cu care am construit majoritatea fabricilor noastre”, explică managerul de operaţiuni.

Europa ştie de Făgăraş şi de Moveos

Aproape toţi constructorii de maşini din Europa primesc componente de la noi din oraş.

,,Piaţa europeană auto primeşte sisteme de siguranţă din Făgăraş şi vorbim de exemplu de Skoda, Volkswagen, BMW, Audi, Daimler, Dacia, Ford, Kia, Hyundai etc. Sunt puţine companii auto spre care nu livrăm, în general în partea asiatică. Noi producem subansamble de siguranţă din ansamblul complet al centurii de siguranţă. Produsele pe care le fabricăm au rolul de a proteja atât conducătorul auto cât și pasagerii în caz de accident. Subansamblele produse de Moveos la Făgăraș sunt: axul care asigură rotirea centurii de siguranţă, tubul ce asigură blocarea centurii pe pieptul utilizatorului, chinga centurii, precum şi nişte componente de prindere a acestor ansamble în caroseria maşinii”, spune Andor Tomos.

Materia primă folosită la fabricarea pieselor de la Făgăraş este livrată la Moveos dintr-un hub logistic din Braşov, iar provenienţa ei este de  atât din țări europene cât și din Vietnam sau Mexic. Cei de la Moveos lucrează cu 500-600 de componente diferite de la aproximativ 30 de furnizori diferiţi.

Ei sunt oamenii care fabrică părţi din centurile de siguranţă

Urs Corina are 39 ani, este din Făgăraş şi este mama a doi copii, de 7 şi 4 ani. Am găsit-o la un modul de lucru şi am vrut să ştim cum este pentru ea la Moveos.

,,Am venit aici după o perioadă de 7 luni de stat acasă cu copiii – spune ea în timp ce face pauză de la îndeletnicirea ei. Înainte mai lucrasem la o fabrică din oraş, iar mai înainte de asta am muncit în Italia, în Pisa. Am stat în nordul Italiei aproape 7 ani şi jumătate şi am lucrat în general în domeniul Horeca, la hoteluri, restaurante, curăţenie. Îmi căutam de lucru în perioada în care se deschidea această fabrică. Eram dispusă să fac chiar şi naveta mai departe, la unităţi din alte oraşe, dar m-am răzgândit când am aflat că urmează să se deschidă aceasta. Sunt de 3 luni aici, am prins şcolarizarea la Braşov, pentru că încă nu era gata fabrica de la Făgăraş. Eu lucrez pe maşini de cusut, unde îmi trec prin mână pe zi sute de chingi, dar şi pe control de calitate.”

Clopoţel Bianca are 27 de ani şi este şi ea tot mamă a doi copii care au 4, respectiv 7 ani. Aceasta este din Ticuşu Nou, localitate din care face zilnic naveta la Moveos, cu transport pus la dispoziţie de firmă.

,,Suntem un colectiv mai mare din zona mea care venim la fabrică folosind transportul companiei. Am văzut pe internet că se deschidea firma şi aşa am venit la interviu în noiembrie anul trecut. Am mers şi am lucrat la Braşov până s-a deschis efectiv fabrica aici, adică acolo am făcut formarea profesională. Am mai avut în trecut şi alt serviciu, dar chiar înainte de angajarea mea aici nu lucram, stăteam acasă cu cei mici. Eu sunt operator pe tuburi şi asamblez piese. Pe un schimb de lucru asamblez cam 1.700-1.800 de piese şi, deşi pare o cifră mare, nu este o muncă grea. În program avem două pauze pe zi, una în care luăm masa şi una în care putem să bem o cafea sau să ne odihnim”, povesteşte Bianca de la postul ei de lucru.

 

(Cristina Cornilă)




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.