Programul de finanțare a persoanelor fizice care vor să-și monteze acasă panouri fotovoltaice pentru a produce energie electrică reîncepe de pe 23 septembrie. Înscrierea se va face pe regiuni. Cei care vor să beneficieze de ajutorul financiar acordat de stat trebuie să știe că fondurile se pot epuiza în câteva minute de la deschiderea programului, așa cum s-a întâmplat anul trecut, iar ordinea aprobării dosarelor este „primul venit, primul servit”. De anul acesta, suma alocată de stat a crescut cu 10.000 de lei pentru fiecare beneficiar și se finanțează inclusiv bateriile de stocare a energiei electrice, pentru cei care vor să devină prosumatori – adică să vândă în rețea energia produsă.
Cei care doresc să-și instaleze panouri fotovoltaice pe acoperișul casei, cu bani de la stat, trebuie să aibă toate documentele pregătite, peste două săptămâni, când începe înscrierea dosarelor de finanțare online.
Solicitanții trebuie să știe că statul le pune la dispoziție 30.000 de lei de la Fondul pentru Mediu și trebuie să aibă o minimă cofinanțare, din venituri proprii, egală cu 10% din valoarea proiectului, iar o cofinanțare mai mare este benefică, pentru că înseamnă și instalarea unei puteri mai mari, adică și o producție crescută de energie electrică.
De anul acesta, din banii oferiți de stat se pot cumpăra și bateriile de stocare, dar nu se pot achiziționa baterii de stocare pentru panourile instalate anterior. Banii se dau pentru achiziţia sistemului de panouri fotovoltaice cu putere minimă instalată de 3 kW, a instalației de stocare a energiei electrice produsă din surse regenerabile, precum și pentru extinderea sistemelor de panouri fotovoltaice instalate, prin montarea unui sistem de panouri fotovoltaice cu putere minimă instalată de 3 kW.
Sistemul de panouri fotovoltaice trebuie să asigure stocarea informaţiilor privind cantitatea de energie electrică produsă, pe o perioadă de cel puţin un an de la data emiterii certificatului de racordare; colectarea de la distanţă a informaţiilor de mai sus, precum şi transmiterea acestora printr-un sistem de comunicare open source; compatibilitatea cu orice sistem de management liber care va prelua datele transmise via un procesator de date de tip API, identificând datele după un serial din teren către o bază de date ce permite un număr ridicat de operaţiuni de interogare pe secundă pentru a face faţă cerinţelor de raportare automată şi manuală. Toate componentele sistemului de panouri fotovoltaice trebuie să fie certificate de un organism acreditat în conformitate cu SREN/ISO 17065.
Documentele care trebuie să fie înregistrate online, pentru înscrierea în programul de finanțare, se regăsesc în ghidul de finanțare pus la dispoziția beneficiarilor de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM).
Ce acte trebuie să pregătiţi
Conform AFM, solicitanții trebuie să se înscrie pentru finanțare cu: actul de identitate, valabil la data înscrierii în aplicaţie; certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicaţie; certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicaţie.
Este nevoie și de un extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicaţie, din care să rezulte dreptul de proprietate al solicitantului asupra imobilului construcţie deservit de sistemul de panouri fotovoltaice pentru care se solicită finanţarea. Extrasele de carte funciară pot fi obţinute de solicitant şi în format electronic.
Trebuie să fie înregistrată și copia cărţii funciare colective, din care să rezulte maximum două unităţi individuale trecute pe aceeaşi carte funciară care adunate să fie egale cu 1 (un) întreg, în cazul imobilelor-construcţii, dintre care unele părţi sunt comune, iar restul sunt proprietăţi individuale, pentru care se întocmesc o carte funciară colectivă şi câte o carte funciară individuală.
În cazul în care sistemul de panouri fotovoltaice care deserveşte construcţia se amplasează pe teren, va fi nevoie și de un extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicaţie, din care să rezulte că solicitantul este proprietar sau deţine un drept de folosinţă asupra imobilului teren. Nu vor fi admise extrasele de carte funciară cu mențiunea „neutilizabile în circuitul civil”.
Documentele emise în format electronic vor fi încărcate de solicitanți în aplicația informatică în același format în care au fost eliberate de autoritățile sau instituțiile emitente. Nu se vor admite documentele reprezentând scan sau print screen după documentul emis în format electronic. După verificarea documentației se pot cere clarificări o singură dată.
După înscriere, se alege instalatorul. Cei înscriși în program au la dispoziție 90 de zile pentru a-și alege un instalator – o firmă care are acest obiect de activitate. Listele cu solicitanții admiși și cei respinși se vor afișa pe site-ul AFM.