Mandatele a 10 consilieri locali – marea miză a şedinţei de Consiliu Local de aseară


O şedinţă desprinsă din schiţele lui Caragiale a avut loc aseară în sala de şedinţe a Primăriei Făgăraş.

Pe ordinea de zi au fost: o rectificare de buget, înfiinţarea unui serviciu pentru administrarea pieţei şi târgurilor, delegarea gestiunii noului serviciu către firma SC Pieţe, Târguri şi Oboare SRL, precum şi constatarea încetării mandatelor pentru 10 consilieri locali (Aldea Iuliana, Butunoiu Nicolaie, Clonţ Valentin, Crăciun Monica, Cupu Lucian, Gavrilă Dan, Ludu Aurel, Paicu Cristina, Polmolea Corina, Ştirbu Cosmin).

Consilierii locali, la propunerea consilierului Lucian Cupu, au defalcat ordinea de zi pe puncte şi au decis să intre spre dezbatere doar primele 3 puncte, până la cele care priveau încetarea mandatelor lor.

De pe ordinea de zi a trecut într-un final doar punctul referitor la rectificarea bugetului local, cu amendamentul că şi acesta va produce efecte juridice numai după ce va primi avizul de legalitate al prefectului.

Rectificarea bugetului era necesară, după cum a susţinut primarul, pentru că se referă la funcţionarea mai multor instituţii din subordine, precum şi la un proiect privind înfiinţarea cu fonduri nerambursabile a unui incubator de afaceri. De aceea, edilul a introdus proiectul pe ordinea de zi a ultimelor şedinţe de Consiliu Local, şedinţe de la care cei 10 consilieri au lipsit. Considerând că lipsa de la 3 sedinţe de Consiliu face să devină incidente unele prevederi ale legii, edilul a introdus la şedinţa de aseară şi punctele referitoare la încetarea de drept a mandatului lor.

Între cei 10 consilieri şi primar s-a format o falie de netrecut. Ei au opinat că legea spune că trebuie să lipseşti de la 3 şedinţe în 3 luni calendaristice ori de la 3 şedinţe care au caracter exceptional de a fi convocate de îndată, iar şedinţele în cauză nu au îndeplinit această condiţie, pentru a-şi pierde mandatul.

Edilul, pe de altă parte, consideră că cele 3 şedinţe aveau acest caracter excepţional, întrucât rectificarea de buget, nefăcută la timp, ar conduce la imposibilitatea funcţionării instituţiilor şi la pierderea fondurilor pentru proiectul incubatorului de afaceri.

Într-un final, s-a votat doar rectificarea bugetară, s-au amânat pentru o următoare şedinţă cele două proiecte care priveau înfiinţarea serviciului pentru administrarea pieţei, iar cele 10 puncte care se refereau la încetarea mandatului de consilier au rămas nediscutate. Şi aici au fost opinii diferite între cei 10 membri ai Legislativului şi edil. Consilierii, în special prin vocile lui Cupu, Paicu, Ludu, Aldea şi Polmolea, au susţinut că din interpretarea legii reiese că aceste proiecte trebuie votate ca toate proiectele, nu doar citite în şedinţă. Primarul Sucaciu a explicat că, dimpotrivă, a se lua act de încetarea calităţii de consilier nu înseamnă a se vota acest lucru. El a arătat, pentru analogie, situaţia în care un consilier îşi dă demisia. Pentru că demisia este un act unilateral de voinţă, nu este necesar votul colegilor de consiliu în acest sens, ci numai ca aceştia să ia act de gestul colegului lor, ceea ce presupune doar o lecturare a demisie, nu un vot.

Primarul a declarat că, în primul rând, cei 10 consilieri au încălcat legea, împărţind ordinea de zi pe puncte.

,,Aşa cum ne văd cetăţenii, părem că nu suntem demni de a ţine aceste şedinţe şi de a lua hotărâri pentru ei. Mă refer aici la acei consilieri locali care încearcă să blocheze cu orice preţ fiecare iniţiativă a primarului. Cred că chiar şi-au făcut un scop din asta! Cu toate că există un cadru legal care spune cum să procedăm, ei încearcă tot felul de ghiduşii pentru a ocoli legea. De exemplu, acum au votat ordinea de zi pe puncte, deşi legea nu îţi dă voie, pentru că practic există un singur punct pe ordinea de zi. Eu cred că au făcut-o intenţionat, i-am avertizat la începutul şedinţei. Fiecare să îşi asume fapta sa. Eu cred că ceea ce au făcut ei la şedinţa aceasta este nul de drept (n.r. votarea ordinii de zi pe puncte şi nu întreaga listă). Vom aştepta avizul de legalitate pentru singurul proiect votat pe ordinea de zi, cel al rectificării de buget. Probabil ni se va răspunde că nu s-a făcut în deplină legalitate. Au încercat să găsească tot felul de motive, atât la comisii, cât şi în plen, fără să realizeze că o rectificare de buget se adresează bunei funcţionări a oraşului, a şcolilor, a instituţiilor subordonate şi a investiţiilor care se derulează în Făgăraş.  Le-a fost frică să treacă prin plen acele hotărâri de excludere, cu toate că nu trebuiau votate, ci trebuia doar să se ia act de ele, care este cu totul diferit. Le-am propus să parcurgem ordinea de zi integral, aşa cum a fost propusă, iar acele hotărâri să meargă la judecătorie şi judecătorul să decidă dacă sunt legale sau nu. S-au împotrivit, au majoritate de 10 consilieri şi s-au bazat pe suportul juridic al unui jurist din Primăria Făgăraş, care a interpretat total eronat legea. Probabil voi lua şi eu măsurile necesare, că, dacă nu cunoşti legea, mai eşti şi jurist şi interpretezi subiectiv anumite chestiuni legale, înseamnă că ai o carenţă în profesionalismul tău”, a susţinut edilul.

Primarul este de părere că, chiar dacă punctele referitoare la încetarea mandatelor nu au fost discutate, prefectul judeţului va emite un ordin totuşi un ordin în acest sens.

,,Vom vedea ce se întâmplă mai departe. În 10 zile din data de astăzi (n.r. 13 septembrie), secretarul unităţii administrative împreună cu pimarul sunt obligaţi să trimită la prefect acel referat constatator şi documentele care stau în spatele lui, iar prefectul să emită ordinul de vacantare a locurilor celor 10 consilieri. S-a constituit o tabără împotriva primarului. Bineînţeles că peste tot locul există oameni care au diferite obţiuni… Juristul din Primărie, ori că a făcut-o inconştient, ori că a făcut-o intenţionat, a venit în sprijinul lor. Dacă o instituţie a statului analizează documentele emise de dânsul, sigur vor fi repercursiuni. Nu eu decid aceste lucruri, eu constat, trimit mai departe la instituţiile abilitate. Dacă prefectul constată încetarea mandatului celor 10 consilieri, emite şi trimite la Primărie un ordin în acest sens, iar noi – prin grija secretarului general – trimitem mai departe la judecătorie pentru înlocuirea consilierilor cu supleanţii de pe liste,” a susţinut primarul.

 




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.