- Constructorul Makyol (Turcia) vrea să înceapă organizarea de șantier pentru primele două loturi ale Autostrăzii A13 Sibiu – Făgăraș.
Constructorul a depus la Agenție solicitarea de emitere a acordului de mediu pentru proiectul Organizare de Șantier autostrada A 13 Sibiu – Făgăraș: Lot 2 Avrig/Mârșa (DJ 105B) – Arpașu de Jos (DN 1) și Lot 3 Arpașu de Jos (DN 1) – Sâmbăta de Sus DJ 105 B”(construcții cu caracter provizoriu), anunță colegii de la economedia.ro.
Pentru tronsonul 3 faza de proiectare a început în data de 16 octombrie 2023, iar pentru tronsonul 4 proiectarea a început în data de 15 ianuarie 2024. Practic în acest moment pentru toate cele 4 tronsoane (68,04 km) a fost emis Ordin de Începere pentru fazele de proiectare, care vor avea o durată de 12 luni.
„Ulterior finalizării Proiectelor Tehnice se va intra în faza de execuție a lucrărilor pe toate cele 4 tronsoane, care va dura 36 de luni”, a transmis directorul CNAIR, Cristian Pistol.
Finanțarea este asigurată din Programul Transport, iar pe traseul acestei secțiuni urmează să fie construite:
– 7 noduri rutiere: Boița, Avrig, Arpașu, Victoria, Sâmbăta, Ileni, Făgăraș
– 24 poduri peste Autostrada Sibiu – Fagaras
– 63 poduri peste alte tipuri de obstacole (cursuri apa, drumuri)
– 3 poduri pe drum de legatura intre Autostrada Sibiu – Fagaras si DN1
– 12 viaducte pe autostrada Sibiu – Fagaras
– 2 Centre de intretinere si coordonare
– 1 punct de sprijin
– 2 spatii de servicii S3
– 2 spatii de servicii S1
Asocierea Makyol – Yapi Merkezi a devenit în noiembrie 2023 al doilea constructor din România după UMB raportat la numărul kilometrilor de autostradă contractați, cu 68 de kilometri reprezentând toate cele 4 loturi ale secțiunii A13 Sibiu – Făgăraș, parte din A13 Sibiu – Brașov – Bacău.
Un singur constructor pe aproape 70 de kilometri de autostradă în execuție în același timp poate reprezenta un risc, având în vedere că, dincolo de portofoliul constructorului, încă nu știm ce mobilizare va avea în șantier. Ca experiențe cu firmele din Turcia, Nurol a terminat aproape la timp cei 14 kilometri de pe Autostrada Transilvania, iar Alsim are întârzieri de câteva luni pe A0, la câmpie și cu ierni blânde. Așadar, deși au început promițător, chiar cu artificii pe șantier, constructorii din Turcia nu au ajuns la performanțele UMB de a termina înainte de termen.
Pe de altă parte, continuitatea este importantă pe loturile A13 Sibiu – Făgăraș. Un singur constructor poate mobiliza resurse astfel încât să deschidă loturi fără a mai depinde de evoluția „vecinului”, mai ales dacă nodurile sunt pe lotul întârziat (a se vedea cazul muzeului UMB pe Lotul 2 Autostrada A0 Nord). În plus, organizarea de șantier și toate avantajele logistice sunt în favoarea unei astfel de soluții.