Vinerea Mare este zi de post negru, în care nu se mănâncă şi nu se bea decât apă. În această zi nu se lucrează şi nu se fac nici copturi pascale.
În Vinerea Mare se scoate în mijlocul bisericii Sfântul Epitaf (numit şi Sfântul Aer) pe sub care trec credincioşii, până la sfârşitul slujbei Deniei Prohodului, care are loc în seara acestei zile. Sfântul Epitaf este un obiect bisericesc de cult de formă dreptunghiulară, confecţionat din pânză de in, mătase sau catifea, pe care se află imprimată sau pictată icoana înmormântării Mântuitorului. Acesta este aşezat pe o masă mai înaltă, iar credincioşii sărută Sfânta Evanghelie, Sfânta Cruce şi Sfântul Epitaful şi trec de trei ori pe sub masa pe care este aşezat. Această trecere pe sub masă a credincioşilor se doreşte a fi asemănarea trecerii prin mormânt a Mântuitorului, care S-a coborât în iad pentru a elibera sufletele drepţilor.
Tot în Vinerea Mare se face slujba Prohodului şi se înconjoară biserica.
Vinerea Mare este una dintre cele mai importante zile pentru creștini. Este ziua în care Iisus a murit pentru păcate și a suferit patimi cumplite. Cel care primea pedeapsa răstignirii în Palestina este dezbrăcat, bicuit și obligat să parcurgă drumul până la locul execuției, ducându-și crucea în spate. Potrivit Sfintei Scripturi, după ce Iisus Hristos a fost bicuit, Pilat a rostit sentința, iar Mântuitorul și-a început călătoria către locul în care urma să fie răstignit, purtându-și crucea și coroana cu spini.
Potrivit Sfintelor Evanghelii, în momentul în care Hristos a murit a avut loc o serie de miracole. Catapeteasma templului s-a rupt, pământul s-a cutremurat, iar pietrele s-au despicat, mulți dintre cei morți înviind.
Ca să se convingă că a murit, un ostaș l-a împuns cu sulița în coastă, din care a ieșit sânge și apă. Iudeii au pecetluit piatra mormântului lui Iisus, însă a doua zi el a înviat, iar mormântul a rămas gol. În ziua Învierii, lui Iisus Hristos i s-a arătat Mariei Magdalena.