Corina Cernea, angajată pe vase de croazieră: ,,Am reușit să vizitez peste 80 de țări în 5 ani!”


Hazardul a făcut să o cunosc pe Corina Cernea, o româncă din Onești care lucrează de aproximativ 6 ani pe vasele de croazieră de la Costa Crociere. M-au fascinat meseria ei și faptul că a văzut jumătate din planetă până la vârsta de 36 de ani. I-am propus un interviu în ziarul Salut Făgăraș și a acceptat să ne dezvăluie tot felul de lucruri pe care poate nu le aflam altcumva niciodată. Înainte de a pleca pe vas, a terminat o facultate de Relații Internaționale și Studii Europene la București, apoi a lucrat în România în domeniul bancar și în cel de IT security. Într-o zi s-a hotărât să plece în Grecia să lucreze acolo, iar, după ce s-a încheiat povestea ei pe tărâmul elen și a revenit în țară, a luat legătura cu o firmă de recrutare din Brașov și de acolo a început odiseea sa pe vapoare. Vorbește engleză, franceză, italiană, sârbă, spaniolă, greacă, portugheză și română. Vă confirmă asta steagurile pe care le poartă pe uniforma ei de muncă (veți vedea în poze).

 

 

Cristina Cornilă: Ai ajuns să-ți trăiești o mare parte a vieții pe apă. Cum ai ajuns să lucrezi pe vase de croazieră?

Corina Cernea: Da, intr-adevar am ajuns sa fiu pe apa mai mult decat pe uscat. Primul pas l-am facut cu sase ani in urma, dupa ce am vazut la o prietena pe Facebook o poza cu ea si un defin. Pur si simplu m-am indragostit de acea imagine. Am intrebat-o unde a facut poza si mi-a spus ca lucreaza pe nava si acolo era in Tortola (Caraibele Franceze). Mi-a spus prin ce companie a reusit sa plece, in seara aceea am trimis un CV si a doua zi dimineata am fost chemata la Brasov pentru interviu. Dupa ce am fost acceptata, au urmat cursurile CERONAV (care sunt destul de costisitoare) si cand am terminat cursurile (ora 16.00), la ora 20, deja mi-au trimis contract. Si surpriza, dintre toate itinerariile posibile, am primit chiar Caraibe, deci mi-am indeplinit si visul.

Cristina Cornilă: Ce meserie ai tu pe navele de croazieră?

Corina Cernea: lucrez in Duty Free. Cand imbarci, esti repartizat intr-un anumit departament, iar dupa doua luni la bord, ai ocazia sa devii certificat intr-un anumit domeniu. Eu initial am ales sa fiu Beauty Specialist (parfumerie, cosmetice), iar urmatorul contract mi-am adaugat (la sugestia unui Manager A.E) si certificarea pentru ceasuri (Watches Specialist). Acum sunt pur si simplu fascinata de acest domeniu, stiu tot ce ar trebui pentru a oferi consiliere in achizitionarea ceasului ideal.

Cristina Cornilă: Nu este genul de serviciu clasic în care lucrezi tot anul, de luni până vineri, iar concediu ai 22-25 de zile pe an. Cum sunt contractele de muncă?

Corina Cernea: Pe nava de obicei contractul standard este de 6-8 luni, cu posibilitatea de a fi prelungit sau scurtat. Nu avem Craciun, Paste, Revelion si cel mai amuzant este ca nu ne afecteaza daca este luni sau vineri. Cand ne intreaba pasagerii ce zi este astazi, noi raspundem numele portului, iar cine lucreaza la ceasuri stie data. Dupa contract, avem vacanta 2 luni, dar si aici poate varia intre 1-4 luni (depinde de nevoile tale si ale angajatorului).

Cristina Cornilă: Ce particularități au cabinele pentru personal? Sunt situate pe anumite punți, sunt de o singură persoană?

Corina Cernea: Cabinele sunt de 2 persoane, pentru personalul fara functii importante la bord, iar managerii au cabina single. Puntea poate varia de la nava la nava, poate fi 8, 9, 10, dar pe majoritatea navelor echipajul este cazat la puntea A, B, C (adica sub apa). In acest moment, din cauza pandemiei (singurul benefiu in aceasta situatie), toti membrii de echipaj sunt cazati in cabine de pasageri cu balcon sau geam, in functie de disponibilitate. Acest lucru este posibil, deoarece se incearca acomodarea echipajului in conditii cat mai bune, din cauza ca nu este permis sa mai coboram la tarm. Se respecta foarte multe protocoale si acesta este unul dintre ele.

cabină pentru personal, după izbucnirea pandemiei

 

cabină sub apă, pentru personal, înainte de pandemie

Cristina Cornilă: Ai posibilitatea ca, atunci când navele ancorează în porturi, să cobori și să vizitezi orașul?

Corina Cernea: Inainte de pandemie, am reusit sa vizitez peste 80 de tari in 5 ani, deci da, este un vis la care unii nu indraznesc nici sa viseze. Mai ales cine lucreaza in magazine sau cazino au cel mai mult timp liber. Aceste doua departamente au voie sa-si desfasoare activitatea doar dupa ce pleaca nava din port (5 mile maritime). Acum echipajul nu mai coboara, dar sunt organizate excursii pentru echipaj si inca mai putem vizita cate ceva (limitat si in conditii maxime de siguranta). Abia astept sa revenim la normal si sa exploram lumea din nou!!!

Cristina Cornilă: Ți-ai întâlnit iubirea pe vapor. Lucrați amândoi pe navele de la Costa Cruise Lines? Să nu-mi spui că vă vedeți doar în porturi…

Corina Cernea: Da, ne-am intalnit la bord si datorita lui am continuat sa imbarc. Imbarcam impreuna sau cu o diferenta de o luna – doua, dar da, trebuie sa fim mereu impreuna. Acum din pacate, a debarcat in ianuarie anul trecut si ne-a fost imposibil sa ne vedem de atunci (420 de zile azi…), din cauza faptului ca tarile noastre primesc doar familie, afaceri sau repatrierea propriilor cetateni. Asta ne-a facut sa fim mai puternici si sa ne facem planuri de viitor. Doar relatiile puternice rezista, iar noi suntem una dintre ele. Daca totul merge conform planului, ne vom vedea, deoarece ar trebui sa imbarcam pe aceeasi nava si dupa aceea vom fi mereu impreuna.

Cristina Cornilă: Care sunt avantajele și sacrificiile unei astfel de profesii?

Corina Cernea: Avantajele sunt ca se poate vizita lumea gratis, cand s-ar plati zeci de mii de euro pentru asta, te dezvolti personal si profesional, inveti sa accepti orice cultura, religie, culoare sau nationalitate si devii mult mai deschis la nou si mereu in cautare de inovatie. Ca si dezavantaje, nu iti poti forma o familie (una sanatoasa), nu ai sarbatori alaturi de familie si, cand te intorci, este greu sa te mai adaptezi la normalitate.

Cristina Cornilă: De-a lungul anilor pe unde ai navigat? Ai descoperit vreun loc care să-ți placă atât de mult, încât te-ai muta acolo?

Corina Cernea: Am fost in aproape toata Europa, Caraibe, Africa si Asia. Fiecare loc are un puternic impact asupra vizitatorilor. Sunt locuri precum Madagascar sau India, cand treci de la extaz la agonie in 10 minute. Tarile Nordice unde, desi viata este foarte scumpa, dar respectul oamenilor si relaxarea ce se simte in aer, ma determina sa ma intorc oricand si apoi este Tenerife, unde m-as muta maine, pentru că este locul primaverii eterne, mancare buna, plaje de vis, Loro Parque, nu au adaos comercial, papagalii zboara liberi, oamenii alearga si isi plimba cainii la 8 dimineata. Paradis! Sincer, nu ma vad locuind intr-un loc, ci mai degraba sa fiu in continua miscare.

Cristina Cornilă: Spune-mi cum te-ai adaptat la mișcarea continuă, zi și noapte, a vaporului? Se simte?

Corina Cernea: În prima zi recunosc ca am avut putin rau de mare (o senzatie pe care nu am mai intalnit-o inainte), dar asta a fost o data, ca apoi am invatat ce trebuie sa fac. Pe nave, esti anuntat cu o zi inainte prognoza meteo pentru a doua zi. Daca se anunta vant puternic, nu bei apa, iei o pastila impotriva raului de mare inainte sa-ti fie rau si, daca simtiti ca va este rau, beti o gura de bautura carbogazoasa. Navele se misca foarte rar, iar, daca alegeti unele de mari dimensiuni, rar sa simtiti ca sunteti in miscare. Se folosesc stabilizatori, iar comandantul nu va dori ca oaspetii sa nu se bucure de vacanta asa cum ar trebui. Asa ca, va invit sa faceti o croaziera si va asigur ca nu va fi ultima.

stegulețele de pe uniformă arată limbile vorbite de Corina

Cristina Cornilă: Foști angajați din această industrie povestesc că nu s-au adaptat la mâncare. Fiind oameni de toate naționalitățile pe vapor, este greu să nimerești feluri de mâncare gătite ca în țara ta.

Corina Cernea: Aici depinde de fiecare persoana in parte. Eu sunt foarte mofturoasa cand vine vorba de mancare. Mancarea este buna, ai intotdeauna ce sa alegi, insa problema este ca meniul se schimba o data la 60 de zile. Adica vei stii ce vei manca in fiecare zi a saptamanii timp de doua luni, deci te saturi. Mancare din Romania nu se gaseste pe nava (doar daca avem un chef roman si ne face o surpriza). De multe ori sunt mancaruri din India, Filipine, Indonezia (lucru care mie nu-mi displace deloc), iar 70% sunt preparate din Italia. Putem merge si la pizzeria de pe nava unde avem 50% reducere (4E), deci nu e rau deloc.

meniu pentru personalul de pe nave

Cristina Cornilă: Imi imaginez vasul ca pe un hotel plin în permanență cu mii de turiști curioși. Este obositor să fii pe placul atâtor oameni diferiți?

Corina Cernea: Da, suntem un hotel plutitor, plin de activitati pentru toate gusturile. Cine spune ca se plictiseste pe nava insemna ca s-ar plictisi oriunde ar merge in lume. Oaspetii nostri sunt chiar de toate felurile, incepand de la cei care se imprumuta pentru a merge intr-o croaziera, cei care economisesc un an sau cei care, pe langa pretul platit pentru croaziera, mai cheltuiesc si zeci de mii de euro la bord, pe diamante, ceasuri, parfumuri sau in cazino.

Cristina Cornilă: Dacă mâine ai avea un job bun pe uscat, de la 8.00 la 16.00, ai renunța la vasele de croazieră?

Corina Cernea: Nu, nu, nu! Pentru asta niciodata! M-am obisnuit sa calatoresc si nu-mi place sa fiu constransa in ceea ce fac. Atunci cand voi renunta, va fi pentru un job care mi-ar permite sa fiu mereu in miscare, sa aiba legatura cu ceea ce-mi place: calatorii, croaziere, soare, mare si confort financiar.

Cristina Cornilă: Ai alți colegi de muncă români?

Corina Cernea: Binenteles ca am colegi romani, adica noi suntem peste tot. Mai mult decat atat, suntem intotdeauna cei mai apreciati la locul de munca. In aceasta perioada, echipajul de pe nave este format din aprox. 60% romani din cauza restrictiilor pentru alte state, asa ca ar fi cazul sa ne sustinem reciproc si sa fim ca o familie.

Cristina Cornilă: Care sunt meseriile cel mai bine plătite pe o navă de croazieră?

Corina Cernea: Comandantul (hahaha), ofiterii, managerii si apoi bar, restaurant (ei muncesc foarte multe ore). Avand in vedere ca nu platim mancare, cazare, curatenie in cabine (zilnic), curatarea uniformelor, preturile in barul nostru sunt modice, cred ca fiecare pozitie la bord este platita bine. Oricat ai cheltui, tot ramai cu ceva extra.

Cristina Cornilă: Te ajută contractele de pe navele de croazieră la vechimea în muncă?

Corina Cernea: Pentru Romania, cu siguranta nu ajuta. Sincer, subiectul acesta este unul delicat, este posibil sa ajute la pensie in Italia, dar inca se lucreaza la asta. Eu mi-am facut pensie privata, asa ca sunt in regula. Important este ca am reusit sa vizitez lumea gratis, sa-mi intanlesc dragostea vietii mele la bord, sa ma dezvolt personal si profesional, sa am mai multa incredere in mine, deci… cine sa se mai gandeasca la pensie?

Cristina Cornila: Preferi croazierele sau vacantele pe uscat?

Corina Cernea: Prefer combinatia dintre ele. Recomand tuturor sa merga in croaziera, iar portul mamă sa fie o destinatie in care doriti sa petreceti mai mult timp. Ajungeti acolo cu 2-3 zile inainte, mergeti in croaziera 5-7 zile, dupa care ramaneti din nou in destinatia preferata, atat timp cat va permiteti (financiar si ca timp). Astfel, in 10-12 zile reusiti sa vizitati 6-7 destinatii diferite si sa va bucurati de momente de vis, alaturi de familie si prieteni.

 

 




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.